TOP

Recordomzet Inditex, tweede editie Week van de Stenen Winkel en Heydude opent in Maastricht

Inditex, het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft een prima 2022 achter de rug. De Week van de Stenen Winkel krijgt een tweede editie en het Amerikaanse schoenenmerk Heydude opent de eerste Europese eigen winkel in Maastricht. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 maart.

credit beeld Zara Brussel: Tim van de Velde

Opnieuw uitstekend jaar voor Inditex

In het afgelopen boekjaar 2022 heeft de Spaanse Inditex Group opnieuw een recordomzet en winst behaald. De omzet steeg met 17,5 procent naar 32,6 miljard euro in vergelijking met 2021. Inditex noteerde daarnaast een een nettowinst van 4,1 miljard euro; een toename van maar liefst 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De groep is gegroeid in alle landen, op alle kanalen en met alle merken. “De uitstekende resultaten van 2022 tonen de kracht van ons bedrijfsmodel”, verklaart CEO Óscar García Maceiras het succes in het financiële jaarverslag. “We richten ons op vier kerngebieden: een unieke propositie van ons product, verbetering van de klantervaring, duurzaamheid en het talent en de toewijding van onze mensen.”

Week van de Stenen Winkel krijgt tweede editie

De Week van de Stenen Winkel krijgt een vervolg. De tweede editie staat gepland voor 8 tot en met 14 mei 2023. Doel is de lokale retailer in het zonnetje te zetten en aandacht te creëren bij de consument voor de waarde van deze winkels. Vorig jaar namen ruim 3.000 winkels in Nederland en België deel aan de eerste Week van de Stenen Winkel. Initiatiefnemer Marian Bekkers heeft ook voor deze editie retailexperts gestrikt die deelnemende ondernemers tips geven om van de week een succes te maken. Dit jaar zijn er masterclasses van onder andere Chantal Riedeman van Shopology, social media-expert Mirjam van Rees en visual merchandiser Michèle van Wambeke, aldus het persbericht.

Schoenenmerk Heydude opent in Maastricht

Heydude opent op vrijdag 17 maart de deuren van aan de Muntstraat 4 in Maastricht.  Het wordt de eerste eigen winkel van het Amerikaanse schoenenlabel in Europa. Maastricht is gekozen omdat de stad dichtbij de grenzen van België en Duitsland ligt en omdat het een populaire bestemming is om te winkelen, meldt het persbericht. Heydude werd in 2008 opgericht door de Italiaan Alessandro Rosano en is sinds 2022 in handen van het Amerikaanse Crocs. In Nederland wordt het label gedistribueerd door de Hooijer Footwear Group. Het merk maakt collecties voor mannen, vrouwen en kinderen.

Samenwerking Bonne Suits en het Nieuwe Instituut

Bonne Reijn, de man achter het label Bonne Suits, komt naar Rotterdam met een limited edition jas. Reijn ontwierp de jas voor de tentoonstelling Workwear bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Met de expo duikt het museum in de wereld van functionele mode. Volgens het persbericht toot onderzoeker en curator Eldina Begic de geschiedenis en impact van kleding die oorspronkelijk als functioneel gereedschap voor de werkende klasse ontworpen is, maar nu wereldwijd door iedereen wordt gedragen en die veel modeontwerpers inspireert. 

Er zijn honderd exemplaren van de jas gemaakt; te koop tijdens de opening van de tentoonstelling op zaterdag 25 maart en in de eigen winkel van Bonne Suits in Amsterdam. De jas maakt uiteraard onderdeel uit van de expositie, daarnaast zullen de medewerkers van de afdeling Collectie van het Nieuwe Instituut de jas dragen als depotjas tijdens hun werk.

Bonne Suits X Nieuwe Instituut