TOP

‘Recordgroei’ voor mode- en schoenenwinkels, maar dat komt vooral door de lockdown

Kleding- en schoenenwinkels hebben een recordgroei doorgemaakt in het eerste kwartaal van dit jaar, al moeten die cijfers met de lockdown van begin vorig jaar wel in perspectief worden gezien.

Foto: Alyssa Strohmann via Unsplash

De kledingbranche zette in de eerste drie maanden van dit jaar 91 procent meer om dan in dezelfde periode in 2021 – het hoogste omzetniveau in tien jaar – en schoenenzaken plusten met 66,8 procent. Hiermee steken ze met kop en schouders boven de rest van de non-foodwinkels uit, meldt het CBS, die op een gemiddelde omzetgroei van 44 procent uitkwamen. Ook voor non-food geldt dat die stijging niet eerder zo groot was. De foodsector zag de omzet met 1 procent licht afnemen, waardoor de detailhandel als geheel op een plus van 14 procent uitkomt.

Juiste context

Mooie cijfers, maar die moeten wel in de juiste context worden gezien. In het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet juist flink af, doordat veel non-foodwinkels de deuren door de lockdown tijdelijk moesten sluiten. Ook de inflatie is een factor; producten zijn nu duurder dan ze vorig jaar waren. Al verwachten de meeste retailers – ruim zes op de tien – dat veel prijsverhogingen nog moeten komen.

Tekort aan personeel en productiemiddelen

Dat is niet de enige reden tot zorg. Winkeliers kampen met grote personeelstekorten; bijna 40 procent van de detaillisten gaf bij de start van het nieuwe jaar aan dat de krappe arbeidsmarkt de belangrijkste belemmering voor hun bedrijfsvoering is. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 34 procent. Daarnaast hebben ze nu meer dan eerder last van een tekort aan productiemiddelen, materialen en andere zaken.