TOP

Recordaantal bezoekers Pitti Uomo *

De Pitti Uomo blijft records breken: de 88-ste editie van de mannenmodebeurs in Florence trok meer bezoekers dan ooit. Vooral het groeiende aantal bezoekers uit Europa was opvallend.

Ten opzichte van een jaar geleden nam het aantal buyers met 5 procent toe, aldus de Pitti Immagine in een officiële verklaring. Daarmee steeg het aantal buyers tot ruim 20 duizend en het totale aantal bezoekers tot ruim 30 duizend, een recordaantal.

Groei Scandinavië

Dat het met de economie in Europa iets beter lijkt te gaan, blijkt uit een toename van het aantal bezoekers uit Noord-Europese landen. Na Frankrijk (+23%) en Duitsland (+20%) staat Nederland op de derde plaats met een toename van 18 procent in het aantal bezoekers. Maar de bezoekersaantallen uit Scandinavische landen groeide het hardst met maar liefst 50 procent. De cijfers uit de rest van de wereld bleven redelijk stabiel.

Inspiratiebeurs

Nederlandse buyer Coen Burgers van Coef in Nijmegen was ook aanwezig. Niet zozeer om in te kopen, maar vooral om inspiratie op te doen. “Ik vind niet meer zo snel nieuwe merken, want het is niet echt vernieuwend. Maar trends spot ik er wel, vooral ook bij bezoekers. Het is heel inspirerend om gewoon op het centrale plein te gaan zitten en te kijken.” Matthijs van Tilburg van de mannenmodeketen Van Tilburg heeft het wel behoorlijk druk met merken bezoeken. “We zijn een vrij grote speler in Nederland, dus mensen zien ons graag langskomen op de Pitti. Prima, want het is een goede plek om iedereen te ontmoeten en bij te praten.”

Nieuwkomers

Het Nederlandse merk Black Rabbit staat voor het eerst op de Pitti en is niet ontevreden, zegt mede-eigenaar Roos Brancovich. “Er komen hier veel interessante buyers van over de hele wereld. Vooral vanuit Engeland wordt heel goed op ons gereageerd. Terwijl ze ons label in Nederland vaak nog vrij prijzig vinden, schrikken zij niet terug van een jas met een verkoopprijs van 450 euro.” Ook schoenenlabel Mason Garments is voor het eerst aanwezig en enthousiast, zegt mede-eigenaar Rendi Aditia. “Dit is voor ons by far de beste beurs. Hier komen voor ons echt de juiste buyers en we zijn omringd door de juiste merken, dus het klopt gewoon.”