TOP

Reclame voor pinnen in de modebranche

Kleding-en schoenenwinkels vragen in een televisiereclame hun klanten te pinnen in plaats van contant te betalen. De reclamespot zal vanaf 19 april tot en met 9 mei te zien zijn op verschillende nationale televisiezenders.

Currence, eigenaar van het pinsysteem, verzorgt de ‘Klein bedrag? Pinnen mag’-reclame. De branche heeft voorkeur voor het pinnen, omdat het snel en veilig werkt. “We pakken het pinnen in Nederland massamediaal aan, maar in fases”, vertelt Margot Savelkoul van de Stichting Efficient Betalen. “Voor elke branche maken we een minicommercial en nu is dat voor de mode. De reclame zal drie weken op de buis te zien zijn. In de mode wordt overigens veel gepind, maar kleine bedragen worden vaak contant betaald en eigenlijk moeten die kleine bedragen ook gepind worden.”

Wil je bij me pinnen?
De aandacht op de winkelvloer voor pinnen is nog belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat klanten pas beslissen hoe ze willen betalen op het moment dat ze moeten betalen. De vraag van de caissière of ze willen pinnen, zorgt er vaak voor dat zij dat ook doen. “Klanten generen zich om kleine bedragen te pinnen en kassamedewerkers vinden het vervelend om er naar te vragen”, vertelt Savelkoul.

Daarom wil de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen de winkelmedewerkers over pinnen informeren. De stichting heeft een internetsite gemaakt met informatie en spelletjes. Ze kunnen oefenen met de pinvraag ‘Wilt u bij me pinnen?’ en winkelmedewerkers met het beste resultaat maken kans op een iPod.

Pinnen steeds populairder
In 2009 werd er 1,945 miljard keer gepind. Dit is een stijging van 10 procent vergeleken met 2008. Met deze nieuwe landelijke campagne ‘Wil je bij me pinnen?’ hoopt de stichting dat consumenten dit jaar nog vaker voor de pin kiezen en dat het record weer wordt verbroken.