TOP

Rechter zet streep door outlet protesten, 100% recyclebare schoen van Adidas en greenwashing: duurzaam of marketingtruc?

Na bijna vijf jaar procedures voeren tegen de verleende vergunning heeft de rechter vandaag beslist dat er geen argumenten meer zijn die de komst van een factory outlet center in Halfweg (The Style Outlets) tegen te houden. Verder: Adidas brengt een volledig recyclebare schoen uit en greenwashing: is het echt sustainable of alleen een marketingtruc? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 april 2019.

Inretail: ‘Uitspraak rechter is verlies voor Nederlandse winkellandschap’

Na bijna vijf jaar procedures voeren tegen de verleende vergunning heeft de rechter vandaag beslist dat er geen argumenten meer zijn die de komst van een factory outlet center in Halfweg (The Style Outlets) tegen te houden. Inretail laat in een persbericht weten de uitspraak een verlies te vinden voor het Nederlandse winkellandschap dat al genoeg factory outlets kent: “De uitspraak van de rechter treft alle moderetailers in een brede straal rond Halfweg. Denk aan ondernemers in Haarlem en Amsterdam en vele dorpen in de regio. Het bestemmingsplan staat een outlet helaas toe. Nu aan vijf jaar procederen een eind komt, is het nog wel de vraag of de Spaanse projectontwikkelaar Neinver nog exact wil vasthouden aan het plan dat al vijf jaar geleden is ingediend.”

ABN-Amro: kleding wordt in eerste kwartaal 4 procent duurder

De bank ABN Amro komt met een kwartaalupdate in het rapport Stand in de Retail. Daarin stelt de bank dat het consumentenvertrouwen in maart een vervolg gaf aan de daling die afgelopen zomer werd ingezet. Internationale factoren zoals de Brexit  ´dragen allicht bij aan de economische onzekerheid die consumenten hebben´. Dit vertrouwen beïnvloedt de consumentenbestedingen. Die namen in januari slechts met 0,9% toe, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Hierbij speelt inflatie mogelijk een rol: zo werd kleding in het eerste kwartaal ruim 4% duurder op jaarbasis.

Greenwashing: hoe merken zich duurzamer voordoen dan ze zijn

Duurzaamheid is in, en dat zie je ook terug in de modewereld. Verschillende merken lanceren een veganistische of duurzame collecties, ketens lanceren kledinginzamelingsacties in hun winkels en dierlijke producten als bont en wol worden gebannen. Maar doen de merken zich niet milieuvriendelijker voor dan ze eigenlijk zijn om zo een graantje mee te pikken van de duurzame hype? De Belgische krant HLN schreef er een uitgebreid artikel over.

Adidas brengt volledig recyclebare schoen uit

Sportlabel Adidas heeft 100 procent recyclebare hardloopschoen ontwikkeld. De schoen heeft de naam Futurecraft.loop gekregen en is in samenwerking met Parley for the Oceans ontwikkeld. De schoen kan teruggebracht worden naar Adidas, uit elkaar gehaald worden en uiteindelijk hergebruikt worden om nieuwe hardloopschoenen te ontwikkelen. Hiermee creeërt het sportlabel een “closed loop” waarbij de materialen eindeloos hergebruikt kunnen worden. 

Bestaat de spontane rokjesdag nog?

Vandaag wordt het voor het eerst écht lenteweer met temperaturen die op kunnen lopen tot 23 graden; ideaal voor een rokje (of jurkje) zonder panty. Beslist.nl stelt de vraag; bestaat de spontane rokjesdag nog wel? Vooraf een dag plannen waarop het rokjesdag gaat zijn, is eigenlijk niet mogelijk. Volgens het Algemeen Nederlands Woordenbroek is de definitie van rokjesdag (meestal) een lentedag, waarop een groot deel van de Nederlandse vrouwen voor het eerst spontaan in het jaar zomerse kleding draagt, meestal in combinatie met blote benen.

Vorig jaar werd al dagen van tevoren geroepen dat het rokjesdag zou worden. In deze drie dagen zag beslist.nl het aantal zoekopdrachten naar rokjes met 40 procent stijgen ten opzichte van de dagen hiervoor. Nederlandse vrouwen gaan dus op zoek naar een nieuwe rok wanneer ze weten dat rokjesdag voor de deur staat. Vandaag lijkt het ideaal om een rokje te dragen met blote benen, maar of het ook écht rokjesdag wordt, ligt in de handen van de Nederlandse vrouwen.