TOP

Rechter: ‘Bijenkorf geen alleenrecht op dwaze dagen.’

Ook mannenmodezaak Meyer & Meyer mag van de rechtbank Noord-Holland adverteren voor dwaze aanbiedingen. Bijenkorf heeft geen alleenrecht op het woord ‘dwaze’.

In een vonnis van 10 september 2014 heeft de rechtbank Noord-Holland laten weten dat ook andere winkels dan de Bijenkorf mogen adverteren met het woord ‘dwaze’ voor speciale uitverkoopdagen. Ook de kleurencombinatie geel/zwart mag door andere winkels worden gebruikt.

De zaak

Sinds 1983 organiseert de Bijenkorf jaarlijks de Drie Dwaze Dagen. Tijdens deze dagen worden diverse producten met korting verkocht. Mannenmodezaak Meyer & Meyer organiseert sinds 1995 elk jaar de Four Fabulous Business Days. 

In 2011 heeft Meyer & Meyer op dezelfde dagen als de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf de Four Fabulous Business Days gehouden, en daarvoor geadverteerd in Het Parool. In de advertentie werd gebruik gemaakt van de woorden ‘de Bijenkorf’ en ‘Drie Dwaze Dagen’. De advertentie had een gele achtergrond en zwarte letters.

De Bijenkorf was hier niet blij mee. Het warenhuis heeft immers merkrechten op de woorden ‘de Bijenkorf’ en ‘Drie Dwaze Dagen’. Met de advertentie zou Meyer & Meyer inbreuk maken op deze merkrechten. Ook de kleurencombinatie geel/zwart wordt door de Bijenkorf al jaren gebruikt.

Het vonnis

De rechtbank Noord-Holland oordeelt dat Meyer & Meyer de woorden ‘de Bijenkorf’ en ‘Drie Dwaze Dagen’ inderdaad niet mag gebruiken. Wel mag het woord ‘dwaze’ door Meyer & Meyer worden gebruikt. Ook het gebruik van het kleurencombinatie geel/zwart is volgens de rechtbank toegestaan. Dat de Drie Dwaze Dagen en de Four Fabulous Business Days tegelijkertijd plaatvonden doet hier niet aan af.

Lees ook: Stella McCartney wint rechtszaak om merknaam