TOP

Rapport Best Retail Brands toont herstel voor retailsector

De mondiale retailsector zit in de lift, zo blijk uit het rapport Best Retail Brands van Interbrand dat gisteren tijdens het event What's going on in Retaling?! werd gepresenteerd. Het wereldwijd onderzoek toont aan dat het consumentenvertrouwen terugkeert.

Interbrand presenteerde het rapport gisterenmiddag tijdens het evenement What’s going on in Retailing?!, dat in hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee plaatsvond. Uit onderzoek blijkt dat de Amerikaanse winkelketens voorop lopen op de weg naar herstel, zoals ze ook de eerste waren die in 2008 werden getroffen door de economische crisis. In Europa hebben de retailers het nog wel moeilijk om terughoudende consumenten tot aankopen te verleiden, terwijl Aziatische retailers zowel voor kansen als uitdagingen staan.

Consumentenvertrouwen
“Het consumentenvertrouwen is aan het terugkeren. Consumenten zijn zich door de recessie fundamenteel anders gaan gedragen, terwijl nieuwe markten en snelle technologische ontwikkelingen mede bepalen hoe en waar zij hun inkopen doen,” verklaart Patrick Stal, Director bij Interbrand Amsterdam. “Voor retailers betekent dit dat ze vernieuwende, merkgedreven concepten moeten ontwikkelen om een publiek van toenemend kritische en internetbewuste klanten te bereiken.”

Evolueren
Merkgedreven bedrijven tonen zich in deze snel veranderende omgeving dan ook relatief stabiel. Patrick Stal licht toe: “De afgelopen twee jaar zagen we de winkelgroei stagneren, terwijl veel retailers zich richtten op wat veel van hun klanten tijdelijk het belangrijkst vonden: prijs. In 2010 hebben de best presterende retailmerken (zie hieronder) laten zien dat die klanten nu waarde opnieuw aan het definiëren zijn. De beste merken zijn een pad ingeslagen om hun merk te evolueren om op nieuwe behoeftes en winkelgedrag in te spelen.”

Bevindingen over Europese retailmarkten
Groot-Brittannië: groei in nieuwe sectoren
In navolging van Tesco hebben nu Asda en Sainsbury’s hun dienstenaanbod uitgebreid met onder meer telecom abonnementen, nieuwe financiële diensten, en energie- en verzekeringsdiensten. Ze slagen erin succesvol te zijn door effectieve inzet van multichannel platforms waarbij de echte winkel, de online shop en catalogi het merk tot leven brengen, en voor consumenten relevante proposities te bieden.

Frankrijk: combinatie van kleinere, intiemere winkels en multichannel benadering versterkt duurzame klantenbinding
Carrefour City, de nieuwe klein-winkelformule van Carrefour, weet de consument veel beter te bereiken en speelt met succes in op lokale behoeften. Een professionalisatie slag in merkgerelateerde consumenten inzichten zorgt ervoor dat merken beter op ontwikkelingen in kunnen spelen.

Duitsland: degelijke CSR-strategie genereert meer duurzame waarde dan prijzenslag
De Duitse consument, die de afgelopen jaren gebombardeerd werd met kreten als “Geiz ist Geil”, is gewend geraakt aan boodschappen en merken die lage prijzen communiceren, een propositie die net zo min onderscheidend als overtuigend is. Duitse retailers moeten verder kijken dan kortingen en prijsverlagingen. Nu consumenten steeds meer aandacht krijgen voor de herkomst van artikelen, moeten retailers ook hun gerichtheid op prijs loslaten. Terwijl de reclame-uitgaven blijven teruglopen, blijken CSR (Corporate Social Responsability)-activiteiten een krachtig en effectief alternatief om merken te versterken. DM, de Duitse drogisterijgigant, heeft duurzaamheid tot integraal element van haar bedrijfsimago verheven en ontving onlangs de felbegeerde Utopia Award als meest duurzame Duitse winkelketen.

Spanje: uitstekend lokaal aanpassingsvermogen en mondiale expansie stimuleren nieuw succes
Modemerken als Zara en Mango, en ook Desigual, blijven ondanks een moeilijke thuismarkt groeien, dankzij een sterke focus op internationale expansie, hoogwaardige lokale uitrol, en een voortdurende vernieuwing van hun collecties op basis van zowel haute-couture ontwikkelingen als grootstedelijke trends. Maar het is geen gelopen race, want deze merken voelen de hete adem van concurrenten als H&M, Primark en Topshop in hun nek. Omgekeerd zien we ook dat de Spaanse modeketens worden uitgedaagd door internationale merken als UNIQLO en Gap, die nu ook de Spaanse markt betreden. Spaanse topmerken zullen alert moeten blijven; ze zullen het aantal digitale contactmomenten moeten uitbreiden en zich op nieuwe manieren moeten onderscheiden.

Lees binnenkort meer over de trends in de wereldwijde retailsector in Textilia.