TOP

Rains en Arket openen winkels, geen doorstart voor Eden Schwartz en toekomst Didi onzeker

Het Deense rainwearlabel Rains opent dit voorjaar een nieuwe winkel in Nederland, net als de Zweedse retailer Arket. Het doek valt definitief voor het failliete jeansmerk Eden Schwartz. En er is nog geen zicht op een doorstart voor de failliete retailer Didi. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 21 januari 2020.

Rains opent nieuwe winkel

Het Deense rainwearlabel Rains opent dit voorjaar een nieuwe winkel in Nederland. De winkel komt in de Spiegelstraat in Amsterdam. “In februari krijgen we de sleutel. Er komen nog meer winkels bij, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. We zijn aan het rondkijken naar geschikte locaties”, vertelt Roderique de Klein van distributeur Fancy Farmers. Er zijn al twee Rains-winkels in Nederland: twee jaar geleden opende de winkel in de Haarlemmerstraat in Amsterdam en een jaar geleden die in Utrecht. Ook in België zijn twee winkels: in Antwerpen en Gent. Winkels openen is onderdeel van de wereldwijde strategie van het Deense merk. De winkels in Nederland en België zijn een samenwerking met de Nederlandse agent Fancy Farmers en de Belgische agent Union Ville. Daarnaast is er een volledig vernieuwd shopconcept en is het de bedoeling hiermee meer en intensievere samenwerkingen met retailers aan te gaan. Er zijn momenteel 100 verkooppunten in Nederland. Het jassenaanbod is afgelopen seizoenen uitgebreid. Zo zijn er naast de bekende regenjassen nu ook winterjassen (zoals puffers) en tussenjassen van ultralicht materiaal. Ook de tassen doen het goed, die zijn goed voor vijftig procent van de omzet. De backpack mini is inmiddels een klassieker en de bestseller van Rains. (foto)

Geen doorstart voor Eden Schwartz

Het doek valt definitief voor het Nederlandse vrouwenjeansmerk Eden Schwartz, dat in december failliet ging. RTL Z schrijft op basis van het faillissementsverslag dat er vijftien partijen zijn benaderd voor een eventuele doorstart, maar dat er geen een met een bod kwam. Daarmee is een doorstart van de baan. Eden Schwartz is in 2013 als duurzaam vrouwenjeansmerk opgericht. Uit het faillissementsverslag blijkt dat het bedrijf in 2016 al in de problemen zat en het zijn leverancier niet meer kon betalen. Dankzij nieuwe investeerders kon het toen verder. Maar in 2017 boekte het bedrijf 54.000 euro verlies op een omzet van 166.000 euro en in 2018 zakte de omzet in. De aandeelhouders waren niet bereid om nog meer geld in het bedrijf te steken, waarna het eind 2019 failliet ging. Opkopers hebben de voorraden, de kantoorinventaris, de merknaam en de website gekocht. De spijkerbroeken zijn op dit moment in de uitverkoop via drie pop-ups stores in Groningen, Nijmegen en Maastricht.

Tweede Nederlandse winkel voor Arket

Arket opent eind mei een winkel in Den Haag. Het is de tweede winkel van de moderetailer in Nederland. De eerste Arket-winkel opende in 2019 aan het Koningsplein in Amsterdam. De nieuwe winkel in Den Haag komt aan de Wagenstraat 14 in Den Haag, op steenworp afstand van De Bijenkorf, Zara, Monki en H&M. Arket verkoopt kleding voor mannen, vrouwen en kinderen en woonproducten. Naast de eigen collectie worden er ook andere merken verkocht. Je vindt er duurzame basisitems van mooie materialen en van goede kwaliteit. De prijzen liggen dan ook een stuk hoger dan bij H&M. In de winkel komt ook een Arket café op basis van het New Nordic Food Manifesto met organic koffie en vegetarisch eten. Arket is onderdeel van de H&M groep en bestaat sinds 2017, toen de webshop live ging en de eerste fysieke winkel opende in Londen.

Nog geen doorstart voor Didi

Er is nog geen zicht op een doorstart voor de failliete vrouwenmoderetailer Didi, schrijft Retailnews. De indicatieve biedingen die door partijen zijn gedaan, waren volgens de curator niet aantrekkelijk genoeg. Zeker acht geïnteresseerde partijen ontvingen documenten met informatie over Didi, op basis waarvan ze tot afgelopen vrijdag een bod konden doen. De curator zegt niet hoeveel partijen daadwerkelijk een bod hebben uitgebracht. De verkopen in de Didi-winkels en via Wehkamp gaan voorlopig door. Volgens de curator wordt er goed verkocht en worden de winkels aangevuld met nieuwe voorraad.  

Dom bontje

Lil’ Kleine is gisteren verkozen tot Dom Bontje, de jaarlijkse prijs die door Bont voor Dieren wordt uitgereikt aan bekende Nederlanders die bont dragen. Dat meldt nu.nl. De rapper kreeg flink meer stemmen dan de andere twee genomineerden, rapper Boef en zanger Gerard Joling. Volgens Bont voor Dieren is Lil’ Kleine een terechte winnaar omdat hij na een eerdere nominatie bont bleef dragen. De organisatie hoopt dat hij zijn leven betert omdat veel jongeren hem als een rolmodel zien en bij hen de bontvrije toekomst ligt. Vorig jaar werd vlogger en zangeres Famke Louise uitgeroepen tot Dom Bontje. Inmiddels heeft zij het dragen van bont afgezworen zelfs de documentaire Bont Girl gemaakt, waarin ze naar China afreist om het dierenleed in de bontindustrie aan de kaak te stellen.

Asos test augmented reality-tool

Modewebshop Asos test een augmented reality-tool waarmee klanten de pasvorm van een kledingstuk kunnen bekijken in verschillende maten en op verschillende lichaamstypes. De tool heet ‘See my fit’, zo schrijft Drapers. Asos hoopt hiermee dat klanten beter geïnformeerde aankoopbeslissingen zullen nemen. Momenteel staan er 800 jurken in het systeem, getoond door 16 modellen in de maten 34 tot en met 48. De functie werd ontwikkeld in samenwerking met het Israëlische Ar-bedrijf Zeekit. De etailer is de eerste Europese retailer die de technologie probeert.