TOP

Raf Simons stopt, Bijenkorf verhuurt feestkleding, The Next Closet opent in Batavia Stad

Modeontwerper Raf Simons stopt met zijn eigen modelabel. De Bijenkorf biedt consumenten de kans om feestkleding te huren in drie filialen. En vintage platform The Next Closet opent dit weekend in Batavia Stad een pop-up store. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 22 november 2022.

Hoofdfoto: Raf Simons show ss23 door L’Estrop

Raf Simons stopt met eigen label

Modeontwerper Raf Simons stopt na 27 jaar met zijn modelabel. Dat maakt hij bekend op Instagram. De 54-jarige Belgische ontwerper blijft wel werken bij Prada, waar hij sinds februari 2020 ‘co-creative director’ is naast Miuccia Prada. De zomercollectie 2023 was de laatste collectie voor het label Raf Simons. In zijn Instagram-post bedankt hij zijn team, medewerkers, pers, kopers, vrienden, familie, fans en volgers. “Bedankt allemaal, dat jullie in onze visie en in mij geloven.”

Hij legt niet uit waarom hij heeft besloten met zijn eigen label te stoppen. De ontwerper wil geen commentaar geven op het nieuws; zijn Instagrampost is de enige officiële communicatie over de stopzetting van het label. Raf Simons begon in 1995 zijn label voor mannenmode na een stage bij modeontwerper Walter Van Beirendonck. Hij werkte ook voor Calvin Klein, Jil Sander en Dior.

Bijenkorf verhuurt feestkleding

De Bijenkorf lanceert dit jaar een nieuwe service: kledingverhuur bij de Bijenkorf Stijlstudio’s in Rotterdam, Eindhoven en Utrecht. Hier kunnen klanten een afspraak maken om een breed aanbod aan jurken, broekpakken en designertassen van merken als Ted Baker, Valentino en Ralph Lauren te passen en te lenen.

Iedere winkel heeft zijn eigen exclusieve aanbod dat van te voren online te bekijken is op de website. Vervolgens kan het gewenste item gereserveerd worden voor een specifieke datum of direct worden meegenomen. Huurders mogen het item vier dagen houden, waarna het kan worden geretourneerd per post. De Bijenkorf neemt vervolgens het wassen en stomen op zich. De prijzen variëren afhankelijk van merk en huurtermijn en beginnen bij 50 euro voor vier dagen.

G-Star lanceert denim hoeden met hoedenmaker Stephen Jones

G-Star Raw en hoeddesigner Stephen Jones lanceren een denim hoedencollectie. De Britse hoedenontwerper combineert zijn vakmanschap hierbij met de denimexpertise van G-Star. Het resultaat is een capsulecollectie van denim, waarbij naast vijf couture-ontwerpen ook twee ready-to-wear hoeden in gelimiteerde oplage verkrijgbaar zijn (een bucket hat en baseballcap). De couturehoeden zijn gemaakt van Cradle to Cradle Certified Gold Kir denim. Ook is er een korte documentaire opgenomen in het atelier van Jones in Covent Garden in Londen.

De hoeden van Stephen Jones zijn geliefd onder rocksterren en royalty, van Rihanna tot Mick Jagger en van Lady Gaga tot prinses Diana. Ook werkt(e) hij voor toonaangevende modehuizen zoals Christian Dior, Vivienne Westwood en Marc Jacobs. De G-Star Raw x Stephen Jones samenwerking is vandaag gelanceerd en de twee ready-to-wear hoeden zijn in gelimiteerde oplage verkrijgbaar vanaf 1 december in de webshop van G-Star.

The Next Closet opent pop-upstore in Batavia Stad

Batavia Stad Fashion Outlet opent in het Black Friday-weekend van vrijdag 25 november tot en met zondag 27 november de deuren van de duurzame pop-up store RE.love in samenwerking met The Next Closet. Hier zijn pre-loved items zoals tassen, sjaals, armbanden en jassen verkrijgbaar van onder andere Louis Vuitton, Gucci en Burberry. Na het succes van de twee eerdere RE.love pop-up stores wil Batavia Stad de duurzame lijn doortrekken en de aankoop van pre-loved items toejuichen, juist tijdens Black Friday.

Voor de winkel, die officieel ‘The Next Closet x RE.love pop-up store’ heet, wordt dezelfde winkelruimte gereserveerd als de afgelopen keren. Het grootste gedeelte van het assortiment bestaat uit Luis Vuitton-tassen. Deze zijn verkrijgbaar vanaf 400 euro. Verder zijn er onder andere vintage Louis Vuitton armbanden, sjaals van Gucci en Chanel en Burberry-jassen te koop. Bij de aankoop van een designer item ontvangen klanten het online boek ‘Close The Loop’ dat The Next Closet recentelijk uitbrachten dat de lezer meeneemt in de wereld van circulaire fashion.

Mastercard: Noord-Holland geeft meer uit aan kleding

Zeeuwen gaven in augustus en september ruim 30% meer uit aan e-commerce ten opzichte van vorig jaar, terwijl Groningers juist 7,8% minder online uitgaven. Dit blijkt uit Mastercard Spending Pulse, dat inzicht biedt in fysieke en online retailuitgaven voor alle betaalmethoden in augustus en september in 2021 en 2022 in Nederland.

Waar de totale uitgaven in fysieke winkels in Nederland in deze maanden met slechts 2,8% stegen, spendeerden consumenten bij online winkels maar liefst 6,4% meer. De verschillen tussen provincies zijn hierbij opvallend. Zeeland boekte ruimschoots de grootste online groei van 30,2% ten opzichte van vorig jaar, gevolgd door Noord-Holland (17,3%) en Friesland (11,1%). Dit staat tegenover een krimp van 7,8% in Groningen. Online uitgaven daalden ook in Utrecht (-1,4%), Overijssel (-2,9%) en Drenthe (-3,0%). Minder grote verschillen zien we in uitgaven in fysieke winkels, waar Noord-Holland hoog scoort met een groei van 8,4% terwijl Limburg onderaan de lijst staat met een daling van 3,5%.

Daar waar Nederlanders gemiddeld gezien in augustus en september dit jaar 3,5% meer hebben uitgegeven aan kleding dan in dezelfde periode vorig jaar, spant Noord-Holland de kroon met een stijging van 21,2%. Ook in Groningen is de groei hoog met 9,6%. In Friesland werd 6% minder besteed aan kleding en ook in Zeeland ligt dit -6% lager dan vorig jaar.