TOP

Q&A: ‘Nederlanders zijn gek op de papieren folder’’

Reclamefolders blijven een belangrijk medium voor retailers en producenten om hun klanten te bereiken. Nederlanders zijn er gek op, blijkt uit onderzoek van Q&A.

Bijna 90 procent van de 863 ondervraagde consumenten vindt wekelijks een folderpakket op de deurmat. Voor 85 procent daarvan zijn de scherpe aanbiedingen, productaanbod en (product)informatie redenen om de folders te (blijven) lezen. Tweederde van de ondervraagden heeft zelfs speciaal een sticker op de brievenbus geplakt om de folders te blijven ontvangen.

Verschil tussen papier en digitaal

Vorig jaar deed Q&A al onderzoek naar het foldergebruik in Nederland. Ook toen bleek de papieren reclamefolder voor de meeste aanloop naar de fysieke winkels te zorgen. Online folders hebben een ander effect: die stimuleren 32 procent van de consumenten om de stenen winkel te bezoeken, terwijl 21 procent juist geprikkeld wordt om in de webwinkel van de betreffende retailer of producent te gaan shoppen.

Steeds populairder

Het feit dat digitale folders altijd beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat online reclame steeds populairder wordt, stelt Q&A in een persbericht. “Op dit moment zijn ze nog een aanvulling, maar de verwachting is dat we een toename gaan zien in het lezen ervan.” 63 procent van de ondervraagden geeft aan dit via de website van de retailer te doen.

Beste Folder Awards

Q&A voerde het onderzoek uit in voorbereiding op de Beste Folder Awards 2018. De verkiezing is een initiatief van DDMA Businessgroep Verspreidingen. Deze commissie zet zich in voor een verdere professionaliseringen van de distributienetwerken, genereert bestedingscijfers en promoot brievenbusreclame als ‘effectief communicatiemedium’. DDMA is ook verantwoordelijk voor de NEE/JA en NEE/NEE-stickers voor op de brievenbus.

Foto: Pixabay.com/Gillnisha