TOP

Promiss sluit helft winkels

Nog geen half jaar na de grootse herlancering sluit vrouwenmoderetailer Promiss bijna de helft van de winkels in Nederland. Volgens de retailer hebben deze B-locaties een tegenvallende match met het merk. Promiss gaat juist sterk inzetten op A-locaties.

Een aantal winkellocaties van Promiss sluit volgens moederbedrijf FNG Group minder goed aan bij de merkbeleving dan beoogd. Daarom neemt de retailer afscheid van 15 vestigingen, allemaal voormalige Superstar-winkels op B-locaties. De focus komt te liggen op A-locaties, die beter passen bij de kwalitatieve uitstraling van het vernieuwde concept.

Sluitingen 

De Promiss-winkels die sluiten zijn de winkels in Almere, Den Helder, Doetinchem, Eindhoven, Emmen, Gorinchem, Heerlen, Heerhugowaard, IJmuiden, Leeuwarden, Leiden, Ridderkerk, Rijswijk, Roosendaal en Volendam. De winkels sluiten niet allemaal tegelijk, maar wel allemaal eind december. Met de 64 medewerkers die door dit besluit worden getroffen, wordt individueel besproken wat de mogelijkheden zijn.

Focus op A-locaties

Promiss wil zich met de achttien overgebleven winkels en een eigen webshop focussen op groei. De recent gestarte samenwerking met Mart Visser is hier een goed voorbeeld van. Op korte termijn verwacht Promiss de verkooppunten uit te breiden met meer winkels op A-locaties en met diverse online marktplaatsen, waarmee de eerste stap wordt gezet richting internationale expansie. Maar er staan nog geen concrete winkelopeningen op de planning.

Re-branding 

Na het faillissement van moederbedrijf Etam Retail Groep in april 2015 werden alle zestig winkels van Promiss gesloten. Nieuwe eigenaar FNG Group gaf Promiss een volledige re-branding en opende in rap tempo vanaf augustus 2016 een dertigtal nieuwe winkels in de voormalige panden van het opgeheven winkelconcept Superstar.

Friday

Vorige week maakte de FNG Group al bekend te stoppen met de multibrandformule Friday, waarvan de winkels ook in voormalige Superstar-panden waren gehuisvest. De twaalf winkels waren pas sinds mei open. Volgens de FNG Group was hier een mismatch tussen het introverte merk en de vaak te commerciële ligging van de ex-Superstar panden.