TOP

Programma Amsterdam Fashion Week, My Jewellery opent in Duitsland, House of Einstein voor vrouwen

Amsterdam Fashion Week heeft de eerste namen voor de aankomende editie bekend gemaakt. My Jewellery opent in september de eerste winkel in Duitsland. En personal shoppingdienst House of Einstein gaat zich na tien jaar ook op vrouwen richten. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 5 juli 2022.

Foto: My Jewellery

Amsterdam Fashion Week presenteert eerste namen

Amsterdam Fashion Week heeft de eerste namen voor de aankomende editie bekend gemaakt. Die vindt plaats van 31 augustus tot en met 3 september. Designerduo Viktor&Rolf maakt dit jaar voor de eerste keer onderdeel uit van het programma. Modemerk Wandler keert terug op de openingsavond en met onlangs opgericht womenswearlabel Francon wijkt AFW uit naar Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Op het programma staan verder mooie namen als Claes Iversen, Natan, Ronald van der Kemp, Jan Jansen, Catwalk Junkie, Stieglitz en natuurlijk afstudeershow Lichting 2022 met de beste afgestudeerden van de zeven Nederlandse modeacademies. Het volledige programma vind je hier.

My Jewellery opent eerste winkel in Duitsland

Het Nederlandse sieraden- en modemerk My Jewellery opent in september de eerste winkel in Duitsland. De nieuwe winkel komt in de Ehrenstraße in Keulen. Dat maakt het bedrijf bekend op de verschillende social media accounts. Een jaar geleden lanceerde het merk de webshop in Duitsland. Toen vertelde oprichter en directeur Sharon Hilgers over de ambities in Duitsland: “My Jewellery wordt in Duitsland verkocht bij lokale boetieks en grote spelers als Kadewe en Breuninger. Nu beginnen we daar online en gaan we bijvoorbeeld ook met Duitse influencers samenwerken. In de toekomst is het interessant om misschien een winkel in Duitsland te openen.” Vorig jaar opende My Jewellery de eerste buitenlandse winkel in Antwerpen, dit voorjaar gevolgd door vier nieuwe winkels in België (Mechelen, Gent, Leuven en Brugge). Verder gingen er dit jaar ook al vier nieuwe winkels in Nederland open. Inmiddels heeft de vrouwenmoderetailer 26 winkels.

Consument verwacht 41% van de uitgaven online te doen in 2027

Opnieuw verwachten Nederlandse consumenten een groter deel van hun bestedingen over vijf jaar online te doen. Het verwachte online omzetaandeel is gestegen van 37% in 2025, naar 40% in 2026, tot 41% in 2027. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, dat door GfK is uitgevoerd. De groei in het online aandeel zal wel verschillen per branche. Er is met name veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood, twee sectoren waarvan de online bestedingen al flink zijn gestegen in de coronatijd. Meer dan de helft van de consumenten denkt dat over vijf jaar nog maar enkele grote spelers per branche de dienst uit zullen maken (61%). Daarnaast verwacht 58% dat de aankopen grotendeels via marketplaces zullen gaan. De helft van de consumenten koopt nu weleens een product in een buitenlandse webshop ondanks dat deze ook in Nederland verkrijgbaar is. Voor jongeren ligt dit percentage zelfs op 73%. De verwachting is dat cross-border e-commerce in de toekomst zal blijven groeien: consumenten denken dat 12% van al hun online bestedingen over vijf jaar over de grens wordt uitgegeven. In 2021 was dat percentage nog gelijk aan 9%.

House of Einstein ook voor vrouwen

Personal shoppingdienst House of Einstein gaat zich na tien jaar ook op vrouwen richten. Dat meldt oprichter en ceo Mei Ling Tan aan op LinkedIn. In augustus gaat de service live voor vrouwen. Belangstellenden kunnen zich alvast inschrijven voor de wachtrij. Mei Ling Tan schrijft: “Een grote droom die uitkomt. Een collectie die past bij vrouwen met een gezonde focus op hun carrière. En er ook gewoon sexy uit willen zien. Inspirerende verhalen van vrouwelijke change makers over kernwaarden en stijl. Eindelijk gender neutraal kunnen communiceren. Dit boek schrijft zich vanzelf.” Klanten ontvangen een persoonlijke kledingbox die is samengesteld door de personal shoppers van House of Einstein. Ze betalen alleen voor de items die ze leuk vinden en de rest kunnen ze retour sturen. De service werkt met meer dan vijftig merken.

Makers Unite en Patagonia openen United Repair Centre in Amsterdam

Creatief textielplatform Makers Unite en outdoor kledingmerk Patagonia hebben een United Repair Centre (URC) geopend in Amsterdam. Het URC wil zowel merken als consumenten stimuleren kleding te repareren als alternatief voor nieuwkoop, om zo de levensduur van het kledingstuk te verlengen en de footprint te verlagen. Het reparatiecentrum streeft naar 300.000 reparaties per jaar, waarmee gemiddeld 1 miljoen kilo textielafval wordt bespaard. Merken die zich bij het URC aansluiten implementeren de reparatieservice in hun businessmodel. Behalve Patagonia heeft ook het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda zich aangesloten bij het URC. De organisatie biedt de komende vijf jaar werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf september 2022 biedt het URC in samenwerking met House of Denim de United Repair Centre Academy aan. Tijdens het opleidingsprogramma worden de studenten opgeleid tot gecertificeerd kledingmaker en krijgen ze direct de kans met grote merken te werken. De betrokken partijen zijn bijeengebracht door de Amsterdam Economic Board en worden gesteund door een consortium van Nederlandse investeerders met een focus op sociale impact.