TOP

Primark opent geen webshop

Discountformule Primark gaat geen webshop openen. En dat is nieuws in een tijdperk waarin bijna elke retailer bezig is met internet. Het bedrijf ziet er geen meerwaarde in en vindt het bovendien te duur.

Primark, onderdeel van Associated British Foods, verwacht 23% omzetgroei over de afgelopen zes maanden. In het boekjaar daarvoor had de keten de verkopen al met 15% zien stijgen tot 3,5 miljard pond. Dat staat in de ‘trading update’ van het moederbedrijf.

Geen webshop 

Het bedrijf liet daarbij ook weten geen webshop te openen of actief aan de gang te gaan met social media. Het bedrijf houdt het bij een eenvoudige, puur informatieve website en ziet geen meerwaarde in het openen van een webshop. De hoge kosten zouden teveel drukken op de marge van de discounter.

Op de schop 

Onlangs zei supplychain director Martin White nog tegen Retailnews: “We zouden dom zijn als we niet naar de mogelijkheden voor een webwinkel kijken. Maar daarvoor moeten we het hele businessmodel op de schop gooien.”

Winkelopeningen

Primark richt zich volledig op fysieke winkels. De retailer opende het afgelopen half jaar vijftien nieuwe vestigingen. In Nederland zijn nu  vier winkels (Rotterdam, Zaandam, Hoofddorp en Almere).  Op de planning staan openingen in Den Haag, Eindhoven en Nijmegen.