TOP

Primark-effect is tijdelijk

De opening van een Primark zorgt in de betreffende stad voor een jojo-effect. De bezoekersaantallen nemen er flink toe, om vervolgens weer sterk te dalen.

Winkelstad Almere heeft dit jaar een veel betere herfst achter de rug dan vorig jaar. Het verschil? In 2012 zat er in Almere nog geen Primark. Ook Zaandam zag de bezoekersaantallen na de opening van een Primark stijgen. Het Primark effect is in Zaandam nu echter weer voorbij.

Leegloop winkelstraten

De winkelstraten zonder Primark lijken per definitie leeg te lopen. Tussen juli en oktober dit jaar daalde het aantal bezoekers van de belangrijkste winkelstraten en –gebieden in Nederland met twee procent. De afgelopen tien jaar daalde de bezoekersaantallen gemiddeld met één tot drie procent per jaar. Toch lijkt dit niet aan de opkomst van e-commerce te liggen, maar vooral aan de crisis en het lage consumentenvertrouwen.

Winkelaanbod

Naast Primark vestigen steeds meer grote internationale winkelketens zich in Nederland. Dit leidt tot eenvormigheid van het winkelaanbod, terwijl consumenten juist verscheidenheid kunnen waarderen. De middenmoot heeft het hierdoor moeilijk het hoofd boven water te houden. Vorig jaar nam het aantal faillissementen met bijna 22 procent toe. Dit jaar wordt verwacht dat dit percentage iets lager zal zijn.

Bekijk hieronder de laatste Primark-piek in Eindhoven.

Deze winkeltypes hebben wél een toekomst, en deze sectoren hebben géén last van leegloop.