TOP

Preview eFashion 2015: ‘Merken hebben een transformatie nodig’

Op dinsdag 19 mei organiseert Emerce samen met Textilia het eFashion congres in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Patrick Boom, wereldwijde verantwoordelijke voor de marketing en e-commerce bij schoenenmerk Hi-Tec Sports, licht alvast een tipje van de sluier op van zijn presentatie.

Waar ga je het tijdens het eFashion congres over hebben?

“Uiteraard ga ik Hi-Tec voorstellen, een schoenenmerk dat in 1974 door Frank van Wezel is opgericht.  We zijn wereldwijd een mooi bedrijf dat inmiddels in 86 landen actief is. We verkopen schoenen over de hele wereld, maar hebben als merk nog niet overal dezelfde betekenis. Kijk bijvoorbeeld maar naar Nederland. Ondanks onze Nederlandse roots zijn we in het buitenland bekender dan hier. Het bijzondere van het bedrijf is dat we steeds vanuit een concrete consumentenbehoefte schoenen hebben ontwikkeld en dan merk je dat je heel snel wereldwijd groeit. Heel simpel, experimenteren en verder bouwen op succes”

“Die snelle wereldwijde groei brengt op merkniveau uitdagingen met zich mee. Wij zijn daarom sinds kort gestart met een project om op het wereldwijde bereik ook een consistent wereldwijd merk te gaan bouwen. En het digitale kanaal speelt daar een belangrijke rol bij. Ik ga wat vertellen over hoe wij denken hoe je naar die centralisatie moet gaan zonder de lokale vrijheid te beperken. Mode en consumenten gedrag is namelijk in ieder land weer anders. Dus hoe zorg je ervoor dat je als merk het product ontstijgt en overal hetzelfde betekent.”

Wat is een opmerkelijk punt in je verhaal?

“Wij hebben bij Hi-Tec inmiddels een duidelijke mening hoe je vanuit je bestaande heritage een merk kunt bouwen in dit digitale tijdperk. Ik ga het dan ook hebben over de gedragsregels van merken in deze tijd. Om het noodzakelijke verschil te maken, moet je helemaal niet vanuit jezelf denken en ik zie dat dat voor merken een grote uitdaging is.”

Wat heeft de bezoeker van eFashion aan jouw verhaal?

“Als je naar de kledingindustrie kijkt, is er veel focus op de retailer. Dat is natuurlijk heel goed maar dat is ook een van de bedrijfsvakken die al jaren heel erg onder druk staat. Dus hoe zorg je dat je samen met de retailer een betere positie kan krijgen voor je merk en dat je samen succesvol kunt zijn. Ik vind dat merken een transformatie nodig hebben omdat mensen zich willen verbinden aan merken.”

Wil je meer weten over eFashion of tickets bestellen? Dat kan via de website van Emerce.