TOP

Premium keert terug naar Berlijn, Cavallaro opent achttiende winkel en detailhandel plust ruim 4 procent

Premium keert terug naar Berlijn, de winteruitverkoop België profiteert van Nederlandse shoppers en Cavallaro opent een nieuwe winkel. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 31 januari.

Foto: Premium

Winteruitverkoop België profiteert van Nederlanders

Nederlanders hebben er mede voor gezorgd dat de winteruitverkoop in de Belgische steden Antwerpen, Hasselt en Gent meer heeft opgeleverd. Zij kwamen in België shoppen omwille van de lockdown in ons land en zorgden er zo voor dat hier 10 procent meer omzet in gedraaid in de zogeheten ‘solden’. Dat melden de Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel en UNIZO. Ondanks beperkingen om te shoppen, het sluitingsuur in de horeca en het wegvallen van events in januari zijn zelfstandige modehandelaars op hetzelfde resultaat uitgekomen als de wintersolden vorig jaar, zo staat in het persbericht. Uit een enquête onder de retailers blijkt dat 25.8% van hen beter verkocht dan vorig jaar, 24,2% evenveel verkocht en 50% aangeeft minder te hebben verkocht.

Cavallaro opent achttiende winkel

Het modelabel Cavallaro opent in april dit jaar zijn achttiende winkel en wel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Dat vertelt oprichter Giuseppe Cavallaro in een interview met Retailtrends. Hij noemt het zelf ‘een mijlpaal, een jongensdroom’. Het modelabel heeft, evenals veel moderetailers, door de coronapandemie een zware periode achter de rug, maar kan nu weer aan groei denken. Daarbij richt Cavallaro zich op eigen land waar hij nog ruimte ziet voor vier extra zaken, en op Duitsland. “Al ben ik ervan overtuigd dat we ook in Nederland nog lang niet uitgegroeid zijn”, voegt hij eraan toe. Zo is bij velen nog steeds niet bekend dat er ook dameskleding in het assortiment zit, merkt hij. “We kunnen nog veel meer uit ons merk en ons bedrijf halen dan we nu doen.”  

Mulder Mode sleept ondernemersprijs in de wacht

Mulder Mode uit Waddinxveen is een van de winnaars van de ondernemersprijs van Midden-Holland, zo meldt de organisatie in een persbericht. In de categorie detailhandel & horeca liet het twee horecazaken achter zich, . De prijs werd uitgereikt tijdens een livestream. Het modebedrijf wordt door de jury in haar rapport beschreven als ‘the place to be voor dames- en herenmode, gevestigd op dé hot spot in de sfeervolle nieuwe passage in Waddinxveen’. De winkel wordt gerund door broer en zus John en Marion en hun ondernemerschap kenmerkt zich volgens de jury door durf. Op LinkedIn laten ze hun blijdschap blijken. John Mulder schrijft: ‘We got it! De Ondernemersprijs Midden Holland. We zijn super trots op onze familie en ons team en danken iedereen voor al het vertrouwen’.

Premium keert terug naar Berlijn

Groot nieuws in modeland: de modebeurzen van Premium keren terug naar Berlijn. Daarnaast stelt de organisatie de beurs ook open voor eindgebruikers. Dat meldt de organisatie in een persbericht. Het live-event – met de bekende onderdelen Premium, Seek , Fashiontech en The Ground – staat gepland van 7 tot en met 9 juli 2022. Het plan om de beurzen te houden in Frankfurt is hiermee van de baan. Volgens de organisatie is de geplande aftrap van de Premium Group Events slachtoffer geworden van de pandemie. Tegelijkertijd heeft het aantreden van de nieuwe regering ervoor gezorgd dat er ruimte is gekomen om de Premium-beurzen een nieuwe start te geven in Berlijn. Beurzen en evenementen zijn een belangrijke economische factor en een trekpleister voor Berlijners en gasten van over de hele wereld, stelt Franziska Giffey, burgemeester van Berlijn. “Als nieuwe deelstaatregering zetten we ons in voor een economisch sterk Berlijn.”  “Jammer dat de verhuizing naar Frankfurt niet is gelukt”, reageert Jörg Arntz, algemeen directeur van de Premium Group. “We hebben allemaal heel hard geprobeerd en gevochten. Als ondernemer moet je te allen tijde handelingsbekwaam en toekomstgericht blijven en de genomen beslissingen ter discussie stellen. Om recht te doen aan onze klanten en de marktomgeving, hebben we besloten – na intensieve gesprekken met de stad Berlijn – om onze evenementen weer in Berlijn te houden. We zijn Berlijners in hart en nieren en hebben er vertrouwen in dat de nieuwe regering Berlijn op lange termijn en economisch zal verankeren als een creatieve metropool.”

Omzet detailhandel ruim 4 procent hoger in 2021

De detailhandel heeft in 2021 4,4 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. Dat meldt het CBS. De omzet van de winkels in non-food groeide met 2,5 procent, de non-foodwinkels realiseerden een groei van 0,6 procent. Online is 23,6 procent meer omgezet dan in 2020. In december lag de omzet van de detailhandel 6,2 procent hoger. Kleding- en schoenenwinkels zetten vorig jaar meer om dan in 2020. In dat jaar moesten deze branches echter zware verliezen incasseren onder meer door de winkelsluitingen in het voorjaar en december. En ook vorig jaar hadden deze winkels te maken met lockdowns. In vergelijking met 2019 lag de omzet nog behoorlijk lager in 2021.