TOP

Populariteit online winkelen stijgt

In 2010 winkelden 9,3 miljoen Nederlanders tussen de twaalf en 74 jaar via internet. Dat waren er een half miljoen meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De toenemende populariteit van online winkelen komt vooral door de groeiende groep fequente webshoppers. Het CBS meldt dat deze groep binnen vijf jaar (2005-2010) van 36% naar 55% toenam. Ruim zeven van de tien online shoppers winkelen frequent via internet.

De stijging ten opzichte van 2005 is het grootst bij vrouwen van 25 tot en met 44 jaar, gevolgd door mannen in dezelfde leeftijdsgroep. Ook hoogopgeleiden winkelen vaker digitaal dan vijf jaar geleden. Dit zijn met name de hoogopgeleide vrouwen: dit percentage steeg van 40% in 2005 naar 67% in 2010. Hoogopgeleide mannen volgen met een toename van 55 naar 74%. 

Het aandeel internetters dat nog nooit goederen via internet heeft gekocht of besteld, is gedaald tot 23%. Tweederde van deze groep geeft als reden liever de stenen winkel te bezoeken.