TOP

Pitti Uomo op volle kracht van start gegaan*

De 89ste editie van de mannenmodebeurs Pitti Uomo is op dinsdag 12 januari op volle kracht gestart. Textilia's mannenmodemoderedacteur doet verslag van de eerste Pitti-dag vanuit Florence.

Het is opvallend druk op de eerste dag van de Pitti. De sfeer is goed en energiek: de deelnemers en bezoekers hebben er duidelijk zin in. Het mooie, zonnige weer speelt er vast ook een rol in, maar ook het feit dat er dit jaar een recordaantal van 1905 exposanten deelneemt aan de mannenmodebeurs.

PITTI UOMO 89_ THE TRADESHOW - 047

Vakmanschap

In de centrale hal van de Pitti, de Padiglione Centrale, voert het thema vakmanschap de boventoon. Zo is er een speciale gedeelte met de naam ‘Make’, waar labels met artisane producten staan, zoals Cappellificio Biellese 1935, Eins Berlin, Mr Smith Paris en Norwegian Rain. Die laatste hield dinsdag een muzikale performance op het plein buiten ter gelegenheid van de lancering van The Waterproof Shoe die in samenwerking met Grenson is ontwikkeld. 

PITTI UOMO 89_ THE TRADESHOW - 015

Verder presenteren in de centrale hal grote mannenmodemerken als Eton, Drake’s en Lardini. Bijzonder is vooral de collectie die het laatste merk met stijl-icoon Nick Wooster heeft ontwikkeld. Ook staan er wat minder bekende labels, zoals het Italiaanse Ernesto, dat met zijn stand de aandacht wekt.

De Nederlandse merken als Scotch&Soda en G-Star, die voorheen duidelijk zichtbaar waren in de grote paviljoens rondom de centrale hal, zijn opvallend afwezig. Toch zijn er in totaal negentien merken van Nederlandse bodem, die zich hier – verspreid over de verschillende locaties van de Pitti – presenteren. Zo staat Circle of Gentleman in de Padaglione Centrale en Jupe by Jackie – met handgeborduurde dassen en sjaals – in de Salla della Nazioni.

Hou de website in de gaten voor meer trends en nieuws vanuit de Pitti in Florence.