TOP

Pitti Bimbo trekt minder bezoekers, Addy van den Krommenacker wint prijs en Inretail adviseert over duurzaamheid op Modefabriek

Kindermodebeurs Pitti Bimbo heeft minder bezoekers getrokken, modeontwerper Addy van den Krommenacker sleept een prijs in de wacht en Inretail adviseert over duurzaamheid op Modefabriek komende zondag en maandag. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 22 januari.

Addy van den Krommenacker wint Phoenix Award

Addy van den Krommenacker heeft de Phoenix Award gewonnen, een nieuwe prijs waarmee ondernemers worden geëerd voor hun succesvolle terugkeer na een faillissement of enorme tegenslag. Dat meldt De Ondernemer. De winkels van de modeontwerper gingen vorig jaar oktober failliet. Een pijnlijk proces, reageert Van den Krommenacker, maar hij heeft er wel lessen uitgetrokken. Zo doet hij nu niet meer alles zelf. Sinds zijn doorstart eind verleden jaar, richt hij zich vooral op het ontwerpen, terwijl zijn zus de financiële zaken waarneemt.

Vijf nieuwe winkels voor Yaya

Mode- en lifestylemerk Yaya opent dit jaar vijf winkels. Het gaat om zaken in Groningen, Zwolle, twee in Frankrijk en een eerste winkel in Ierland. Dat vertelt oprichter Patrick Draijer aan Retailtrends. “We zien nog ruimte voor filialen in Maastricht, Utrecht, Bergen en eventueel in Laren. Daarna is het in Nederland wel klaar”, zegt hij. Na de geplande winkelopeningen staat de teller op 26 vestigingen, waarvan 7 in ons land. De andere winkels zijn gevestigd in België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Luxemburg.

Minder kopers, bezoekers en exposanten voor Pitti Bimbo

De 90ste editie van  Italiaanse kindermodebeurs Pitti Bimbo, die plaatsvond in Florence van 16 tot en met 18 januari, heeft 5.900 kopers getrokken. Een daling van 8% ten opzichte van januari toen er 6.400 kopers naar Florence afreisden. Dat meldt de organisatie op de website. Volgens Pitti Immagine is de daling vooral te wijten aan de gespannen economische situatie op de Italiaanse markt. Het aantal buitenlandse kopers is ook afgenomen, met ongeveer 150 tot 2.300 kopers. Tevens daalde het aantal exposanten: van 564 naar 550. De belangrijkste buitenlandse markt voor de beurs is Rusland, gevolgd door Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Nederland staat in die lijst op de tiende plek.

Inretail geeft inkoopadvies over duurzaamheid op Modefabriek

Modewinkeliers die behoefte hebben aan informatie en advies over duurzaam inkopen, kunnen op Modefabriek terecht bij de stand van Inretail, zo staat op de website van de brancheorganisatie. Inretail geeft op zondag 26 en maandag 27 januari antwoord op vragen die retailers over dit thema hebben. De basis daarvoor vormt de inkoopwijzer die Inretail eerder ontwikkelde, ‘In 6 stappen naar duurzame inkoop in de modebranche’. Deze is ook op de stand verkrijgbaar. Inretail is te vinden op stand C606.

Kijktip: Netflix-show Next in Fashion

Modeliefhebbers opgelet: de trailer van Netflix-show Next in fashion staat klaar. Volgens Vogue maakt dit programma kans een grote hit te worden. In de show gaan Alexa Chung, voormalig model en eigenaar van het gelijknamige modelabel, en modeontwerper Tan France op zoek naar de beste ontwerper van het moment. De deelnemers hebben al ervaring opgedaan bij grote ontwerpers als Stella McCartney en Alexander Wang. Ze strijden om een geldprijs van €225.000, daarnaast zullen de ontwerpen van de winnaar verkocht worden bij Net-A-Porter. De serie bestaat uit tien afleveringen en de eerste is op 29 januari.