TOP

Pinnen zonder bankpas populair, Sheltersuit lanceert zomerversie van daklozendeken en Unrobe startbedrijf voor duurzame bedrijfskleding

Mensen pinnen steeds vaker zonder bankpas en kledingmerk Unrobe heeft een bedrijf opgericht dat zich richt op duurzame bedrijfskleding. Verder: volgens onderzoek bieden ketens als H&M en Primark schijnduurzaamheid. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 11 augustus.

Mensen betalen vaker zonder bankpas

Er wordt steeds vaker gepind zonder bankpas. In plaats daarvan wordt er in toenemende mate afgerekend met een smartphone of smart watch, schrijft Nieuws.nl. Sinds juni werd 15 procent van de betalingen aan de toonbank zonder pas gedaan, meer dan betalingen waarbij de pinpas in het pinapparaat moest worden gestoken (14 procent), In juli was 86 procent van alle betalingen contactloos, bijvoorbeeld ook door de pinpas op het pinapparaat te leggen, meldt de Betaalvereniging Nederland. Het is bij steeds meer Nederlandse pinkassa’s het niet meer nodig de pas in het apparaat te steken. Voor betalingen tot 100 euro wordt wel de pincode gevraagd, maar ook daarvoor hoeft de pas niet meer in het apparaat te worden gestopt. In totaal werden in juli meer dan 467 miljoen pinbetalingen gedaan. Vorig jaar was de maand juli de drukste pinmaand van het jaar, met 451 miljoen pinbetalingen.

Onderzoek: ‘Schijnduurzaamheid bij H&M en Primark’

De stappen die kledingketens als Primark en H&M zetten op gebied van duurzaamheid, blijken niet zo groot als ze doen voorkomen. Dat stelt vermogensbeheer Schroder in een onderzoek dat is handen is van de De Telegraaf en waar Retailtrends over schrijft. Daaruit blijkt dat de cijfers die retailers communiceren niet kloppen; na de berekening van Schroder komen bovengenoemde ketens er op de duurzaamheidsscore namelijk slechter vanaf. De zogeheten ‘wegwerpfactor’ – het aantal keer dat een kledingstuk van deze retailers kan worden gedragen – wordt uitgelegd aan de hand van een T-shirt. Als het T-shirt een milieu-impact heeft van honderd eenheden en maar twee keer gedragen wordt, is de impact vijftig eenheden per gebruik. Bij twintig keer dragen is dat vijf eenheden. Schroder keek naar bijvoorbeeld de chemicaliën, het waterverbruik en de arbeidsomstandigheden bij de betreffende retailers. In het oude duurzaamheidslijstje staat Adidas bovenaan, gevolgd door H&M, Inditex, Next, Primark, Nike en Fast Retailing (Uniqlo). Betrek je hier de wegwerpfactor bij, dan zakt H&M naar plek vijf en Primark sluit de rij. De vermogensbeheerder geeft toe dat het lastig te staven is hoe vaak de consument een kledingstuk draagt. Momenteel worden hier meetmethoden voor ontwikkeld. “Het is een ontluikend onderzoeksgebied”, aldus Schroder. Het bedrijf onderzocht deze keerzijde van duurzaamheid in retail omdat milieu en klimaat bij steeds meer beleggers een grote rol speelt en daardoor de beurskoersen beïnvloedt.

Zomerse versie van Sheltersuit voor daklozen

Non-profitorganisatie Sheltersuit heeft samen met beddenfabrikant Auping een zomerse variant van de Sheltersuit gemaakt, de Shelterbag. Dit is een lichtgewicht matras waaraan een slaapzak is bevestigd, aldus het persbericht. Een kleine tentconstructie aan het hoofdeinde biedt privacy en bescherming tegen barre weersomstandigheden. De Shelterbags worden vanaf deze week uitgedeeld op verschillende plekken in Nederland via daklozenorganisaties als het Leger des Heils en Straat Consulaat. Sheltersuit en Auping hebben de intentie om een langdurige samenwerking aan te gaan. Sheltersuit is opgericht in 2014 door modeontwerper Bas Timmer; hij ontwerpt en produceert kleding en accessoires voor daklozen die hen bescherming bieden. Hiervoor worden restmaterialen gebruikt afkomstig van textielfabrikanten en particulieren en ook dus van de beddenfabrikant. Auping levert het lichtgewicht matje in de ‘Shelterbags’, gemaakt van een ventilerend breisel.

FOTO: Sheltersuit

Oprichter Unrobe start bedrijf voor duurzame bedrijfskleding

Daan Ubachs, oprichter van sustainable kledingmerk Unrobe, heeft een nieuw bedrijf opgericht dat duurzame bedrijfskleding in Europa produceert: Unrobe Company Fashion. De nieuwe onderneming helpt bedrijven te verduurzamen met bedrijfskleding. Volgens Ubachs wordt een bedrijf niet langer op zijn corebusiness beoordeeld, maar zal het meer moeten doen op het gebied van duurzaamheid, zo staat in een persbericht. Duurzame bedrijfskleding kan daar een belangrijke rol in spelen. Unrobe werkt voor merken als Swapfiets, Crisp, Dopper, ID&T en Sodastream. De kleding is gemaakt van organisch katoen dat GOTS-gecertificeerd is of van gerecyclede materialen (GRS-gecertificeerd). De productie vindt plaats in Portugal, Italië en Griekenland. Via een QR-code in elk product is precies te zien waar en door wie de producten gemaakt zijn. Daarnaast zijn de wasserijen volledig circulair om zo waterverspilling tegen te gaan en worden er geen schadelijke stoffen gebruikt bij de productie. Unrobe Company Fashion gaat nog een extra stapje verder om een volledig circulair product aan te bieden, meldt Ubachs. De fabriek in Portugal werkt samen met een recyclingbedrijf in Spanje. “We vinden het belangrijk om als modebedrijf de verantwoordelijkheid te nemen over wat je produceert. Daarom hebben we een recyclingprogramma opgezet waar we de oude gebruikte kleding kunnen terugnemen en opnieuw recyclen tot nieuwe garens. Dit bieden we aan onze klanten aan.”

Only&Sons zet in op duurzaamheid

Het Deense mannenmodemerk Only&Sons gaat zich meer focussen op duurzaamheid, zo meldt het in een persbericht. Het heeft zich ten doel gesteld om de producten voor minimaal 50 procent uit duurzamere stoffen te laten bestaan. Hiervoor wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van gerecyclede materialen zoals polyester, katoen, wol en nylon wat wordt verkregen uit afval als plastic flessen of textielafval. Moederbedrijf van Only&Sons, Bestseller, zet concernbreed stappen op circulair gebied, zo meldde het eerder. Zo gaat het modebedrijf investeren in drie innovatieve start-ups. Het gaat om Nature Coatings, Evrnu en Circular Systems. Nature Coatings maakt van zwarte pigmenten die worden gebruikt voor zeefdrukken, digitaal printen en coatings en Evrnu en Circular Systems produceren van gerecyclede textielvezels en landbouwafval nieuwe vezels. Bestseller is van plan zich verder te ontwikkelen op gebied van duurzaamheid, zegt Skjønning Jørgensen, manager duurzame materialen en innovatie.  “Bestseller is zeker nog niet klaar met het onderzoeken van investeringen op dit vlak.”