TOP

Pin haalt contant in door corona, meer faillissementen in maart en Nike gaat refurbished schoenen verkopen

Consumenten hebben in 2020 voor het eerst vaker met pin betaald dan met contant geld, mede door de coronapandemie. Het aantal failliet verklaarde bedrijven is in maart weer gestegen, nadat in februari het laagste niveau in dertig jaar werd bereikt. En Nike verkoopt geretourneerde schoenen als refurbished. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 13 april 2021.

Door corona in 2020 meer betaald met pin dan contant

In 2020 hebben consumenten in Nederland 79% van hun fysieke aankopen met hun betaalpas, smartphone of wearable. Dit is een forse stijging ten opzichte van 2019. Consumenten hebben in 2020 voor het eerst in alle branches vaker met pin betaald dan met contant geld. Mede door de coronapandemie zijn Nederlanders veel van hun aankopen contactloos gaan betalen. Hierdoor is niet alleen het gebruik van contant geld maar ook het traditionele pinnen sterk afgenomen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank. In 2020 werden 1,30 miljard aankopen contant betaald, tegen 2,28 miljard in 2019. Dat is een daling van maar liefst 43%. Het aantal pinbetalingen is gestegen van 4,70 naar 4,87 miljard. De meeste pinbetalingen – zo’n 80% – doen consumenten inmiddels contactloos. Consumenten gingen vooral fors minder vaak contant betalen in het voorjaar van 2020, tijdens de eerste lockdown, toen winkeliers het gebruik van contant geld ontmoedigden. Inmiddels wordt ongeveer een op de vijf aankopen contant betaald. Dat is nog steeds fors minder dan voor de pandemie toen consumenten drie op de tien aankopen contant afrekenden.

Meer faillissementen in maart

Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is in maart weer gestegen. Er zijn in maart 30 bedrijven meer failliet verklaard dan in februari, meldt het CBS. Het aantal ligt echter nog steeds op een laag niveau. Afgelopen februari bereikte het aantal faillissementen het laagste niveau in ruim dertig jaar. Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in maart 163 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel (de grootste bedrijfstak) het grootste aantal faillissementen, namelijk 31. Dat zijn er 11 meer dan in februari. Relatief gezien werden er in maart de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.

Nike gaat refurbished schoenen verkopen

Sportmerk Nike is gestart met de verkoop van geretourneerde schoenen. Dat doet het merk onder de naam Nike Refurbished, waarbij teruggebrachte schoenen tegen een lagere prijs weer in de winkel liggen. Dat meldt Retailtrends. Alleen schoenen die binnen zestig dagen geretourneerd worden, komen voor Nike Refurbished in aanmerking. Het sportmerk knapt de schoenen indien nodig op om ze zo goed als nieuw weer te verkopen. De prijs is afhankelijk van de staat van de schoenen. Via een QR-code op de doos kan de klant meer informatie inwinnen over Nike Move to Zero, het klimaatinitiatief waar Nike Refurbished onderdeel van is.

Uniqlo en Inditex aangeklaagd wegens dwangarbeid

Enkele modebedrijven, waaronder Inditex en Uniqlo, zijn in Parijs voor de rechter gedaagd wegens het verhullen van dwangarbeid en misdaden tegen de menselijkheid. Dat meldt Retaildetail.nl. Volgens de aanklagers (de NGO Sherpa, het Collectif Ethique sur l’Etiquette en het European Uyghur Institute) besteden Inditex, Uniqlo, SMCP en Skechers nog steeds een deel van hun productie uit aan de regio Xinjiang. Ook zouden ze goederen op de markt brengen met katoen afkomstig uit het omstreden gebied. Xinjiang is goed voor een vijfde van de katoenproductie in de wereld. Volgens verschillende NGO’s wordt er systematisch gebruik gemaakt van dwangarbeid onder Oeigoeren. Tientallen grote merken werden eerder al gelinkt werden aan de misstanden. Verschillende merken die zich over de controverse hebben uitgesproken, zoals H&M, hebben hun producten van de Chinese markt zien verdwijnen en werden geboycot op lokale sociale netwerken. Voor de NGO’s achter de in Parijs ingediende klacht onderstreept de kwestie het belang van de toekomstige Europese richtlijn inzake zorgplicht als basis voor een strengere controle op bedrijven en hun dochterondernemingen.

Zalando organiseert opnieuw Sustainability Award

Zalando organiseert voor de tweede keer de Zalando Sustainability Award, in partnerschap met de Copenhagen Fashion Week. Met de award wil Zalando modemerken aanmoedigen om duurzame alternatieven te onderzoeken en strategieën erkennen die bijdragen tot een duurzamere industrie. De prijs past ook binnen Zalando’s duurzaamheidsstrategie do.MORE. De deadline voor merken om zich aan te melden is 4 mei. Op 27 mei worden drie finalisten gekozen die 10.000 euro ontvangen om een collectie te ontwikkelen. De winnaar wordt op 13 augustus bekendgemaakt tijdens de Copenhagen Fashion Week 2021, waar de drie finalisten mogen showen. Het winnende merk ontvangt een prijs van 20.000 euro en een samenwerking met Zalando voor de ontwikkeling van een exclusieve capsulecollectie die via Zalando verkocht wordt. De eerste Zalando Sustainability Award werd in februari gewonnen door het Zweedse vrouwenmodelabel House of Dagmar.

Beeld: House of Dagmar herfst-winter 2021 / Copenhagen Fashion Week