TOP

Piek in groei online verkoop voorbij, Louis Vuitton is meest waardevolle modemerk en Carhartt WIP naar Rotterdam

De online verkoop in Nederland en de rest van Europa groeit nog steeds, maar de vaart is eruit, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Verder heeft merkadviesbureau Interbrands de lijst met meest waardevolle merken ter wereld bekend gemaakt en verhuist sneakerstore Woei naar een nieuwe locatie. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 22 oktober.

Piek groei online verkoop voorbij

In het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van Nederlandse webshops meer dan 16 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De groei was flink lager dan in voorgaande kwartalen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van 2021 werd nog een recordgroei bereikt van bijna 85 procent. De ‘pure players’ zetten in het tweede kwartaal van 2021 ongeveer 15 procent meer om, terwijl de online-omzet van multichannelers ruim 18 procent hoger lag dan een jaar eerder. Vooral de multichannelers zagen hun internetomzet flink stijgen sinds de coronacrisis. In het eerste kwartaal van 2021 lag de online-omzet zelfs meer dan tweemaal zo hoog als een jaar eerder.

Europese websites
In het tweede kwartaal van 2021 spendeerden Nederlandse consumenten meer dan 800 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is bijna 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ter vergelijking: in 2020 piekte de kwartaalgroei op ruim 38 procent en in de eerste drie maanden van 2021 werd een recordgroei van bijna 64 procent behaald. Na een volledig coronajaar was de groei in het tweede kwartaal van 2021 voor het eerst weer vergelijkbaar met de jaren voorafgaand aan de crisis. 

Carhartt WIP naar Rotterdam

Workwearlabel Carhartt Work in Progress (WIP) gaat een eigen winkel openen aan de Meent in Rotterdam. Vastgoedwebsite PropertyNL meldt dat het merk een langjarige huurcontract heeft afgesloten. Het label heeft al een shop-in-shop in de havenstad bij Funkie House en twee eigen winkels in Amsterdam en een in Antwerpen. Wanneer de nieuwe winkel opengaat is nog niet duidelijk.

Rapport: Louis Vuitton is meest waardevolle modemerk ter wereld

Volgens het internationale merkadviesbureau Interbrand is Louis Vuitton dit jaar het meest waardevolle modemerk ter wereld. Het modehuis staat op plek 13 van de lijst ‘Best Global Brands’ die Interbrand elk jaar samenstelt. Het bureau bepaalt de waarde van een merk aan de hand van een aantal factoren waarna ze een plek krijgen in de top 100. De top 3 bestaat volledig uit techbedrijven. Apple staat wederom op de eerste plek, met een merkwaarde van ruim 498 miljard dollar. Op plek twee staat Amazon met een waarde van iets meer dan 249 miljard dollar en Microsoft op plek drie met 210 miljard dollar.

Lees ook: Dit zijn de meest waardevolle modemerken ter wereld

Nieuwe locatie voor sneakerstore Woei

Sneakerwinkel Woei gaat verhuizen. De huidige winkel aan de Hoogstraat in Rotterdam is te klein is geworden en daarom verkast de zaak naar een grotere ruimte in dezelfde straat, aldus eigenaar Woei Tjin In de korte instagramvideo ‘Talking Shop with Woei’. De store is sinds de lancering 15 jaar geleden een favoriete bestemming voor liefhebbers van sneakers en streetwear. Op de lotingen die de winkel opzet voor het verkopen van exclusieve paren, krijgt Woei duizenden inschrijvingen.

Credit foto Carhartt WIP Utrechtsestraat Amsterdam: Carhartt