TOP

Personeelsproblemen retail door imago, Sézane opent winkel in Amsterdam, Versace wint rechtszaak om naam

Volgens ING-sectorspecialist Dirk Mulder staat het imago van de retailsector het aantrekken van nieuw personeel in de weg. Het Franse vrouwenmodemerk Sézane opent dit najaar een pop-upstore in Amsterdam. En het Italiaanse modehuis Versace is de enige die de naam Versace mag gebruiken, besliste het Italiaanse Hof van Cassatie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 2 augustus 2022.

Beeld: Sézane

Personeelsproblemen retail door imago

Volgens ING-sectorspecialist Dirk Mulder staat het imago van de retailsector het aantrekken van nieuw personeel in de weg. Dat schrijft De Ondernemer. De retailsector zal volgens Mulder de komende tijd hard moeten gaan werken aan zijn imago om nieuw personeel aan te trekken en huidig personeel te behouden. Werken in de retail wordt doorgaans niet erg aantrekkelijk bevonden door de onregelmatige werkuren, lagere salarissen, weinig doorgroeimogelijkheden en een hoog verloop.

Retailers zullen daarop in moeten spelen door beter aansluiting te zoeken bij de wensen van personeel met betrekking tot de werk-privébalans. Daarnaast doen retailers er volgens Mulder goed aan in technologie en robotisering te investeren zodat bepaalde werkzaamheden niet langer door mensen hoeven te worden gedaan. Bijvoorbeeld door het gebruik van zelfscankassa’s of werkzaamheden in magazijnen door robots te laten uitvoeren. Het gebruik van technologie kan bovendien een motivatie zijn voor medewerkers om bij het bedrijf te blijven of te komen werken, doordat ze hierdoor de meest vooraanstaande technieken kunnen toepassen.

Aantal schoenen- en modewinkels gedaald

Het aantal schoenenwinkels is in tien jaar tijd met 40 procent gedaald (1.384 winkels). Het aantal vrouwenmodewinkels daalde met 17,5 procent (1.209 winkels) en het aantal gemengde winkels met 14,5 procent (1.002 winkels). Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus waarvoor de data van juli 2022 zijn vergelijken met die van januari 2013. De schoenen- en modewinkels behoren daarbij tot de negatieve uitschieters. De branches die (in aantal verkooppunten) het meest groeien verkopen bijna allemaal diensten in plaats van producten, zoals Bezorgen/halen, Garagebedrijf, Kapper, Café-Restaurant en Fitness. Het Postkantoor en de branche Videotheken zijn bijna helemaal uitgestorven.

Sézane opent winkel in Amsterdam

Het Franse vrouwenmodemerk Sézane opent op vrijdag 2 september een pop-upstore in de Utrechtsestraat in Amsterdam. Het is de planning dat de winkel tien maanden open blijft. Hier kunnen klanten het Parijse universum van Sézane binnenstappen en worden de kleding, sieraden, schoenen en tassen van het merk verkocht. Octobre Editions, het mannenmodemerk van Sézane, zal later in het najaar ook beschikbaar zijn in de winkel met een speciale selectie. Net als elke Sézane boetiek, is de ruimte ontworpen om aan te voelen als een droomappartement in Parijs. Het merk werkt samen met onafhankelijke Amsterdamse bedrijven en lokale vakmensen om ervoor te zorgen dat de ‘pop-up een samensmelting is van iconische Parijse stijl en het coolste lokale talent.’

Onlangs gingen er ook al tijdelijke winkels van het merk open in Los Angeles en Barcelona. Het Franse merk werd opgericht door Morgane Sézalory die begon met het aanpassen en doorverkopen van vintage kleding en vanaf 2013 de vintage stukken aanvulde met haar eigen ontwerpen. Het merk brengt vier seizoenscollecties per jaar, die worden aangevuld met kleinere maandelijkse capsulecollecties. Duurzaamheid is belangrijk en beïnvloedt de keuze van elke kleur, print en materiaal. Het merk werkt met verantwoorde voorraadvolumes, geen overproductie en een nauwgezette doordachte prijszetting. Driekwart van de materialen is gemaakt milieuvriendelijk, daarnaast is Sézane B Corp gecertificeerd. 

Versace enige die naam mag gebruiken

Het Italiaanse modehuis Versace is de enige die de naam Versace mag gebruiken. Het beroemde Italiaanse modehuis werd eerder dit jaar geconfronteerd met een ander Italiaans bedrijf met een gelijkende naam: 19V69 by Versace. Die laatste heeft echter geen enkele link met het modehuis opgericht door Gianni Versace. Het Italiaanse Hof van Cassatie heeft  in april 2022 beslist dat het gedagvaarde bedrijf onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de reputatie van Versace. En dat het merk Versace het exclusieve eigendom van modehuis Versace S.r.l. is. Sinds 2018 maakt het bedrijf deel uit van de Amerikaanse modegroep Michael Kors. Het modehuis brengt meerdere lijnen waaronder Verscace Jeans Couture, die door Fashion Club 70 in de Benelux wordt verkocht.

Amsterdam Fashion Week presenteert volledig programma 

Amsterdam Fashion Week heeft het volledige programma van de aankomende editie (van 31 augustus t/m 3 september) gepresenteerd. Er zijn wat verschuivingen in dagen en een aantal toevoegingen. Het programma op donderdag (met oa Viktor&Rolf, Claes Iversen en Francon) wordt aangevuld met een interactieve performance van ontwerper Duran Lantink voor Steve Madden in de Moulin Rouge in Amsterdam. Op vrijdag opent pre-owned designerlabel The Collectives de eerste winkel op de Elandsstraat, waar items zowel gehuurd als gekocht kunnen worden. Jan Jansen en Stieglitz zijn van het programma verdwenen. Het volledige schema is te vinden op de website van Amsterdam Fashion Week.