TOP

Party proof showstoppers, veel kleur en prints: Een impressie van het Fashion Event Mac-Znl

Afgelopen zondag kon het Fashion Event in het Mode Aankoop Centrum Zuid Nederland (Mac-Znl) in Nieuwkuijk rekenen op aardig wat aanloop. De moderetail kijkt maar wat graag vooruit naar een nieuw, fris seizoen. Dit vertaalt zich ook naar de inkoopkeuzes: ‘ondernemers gaan voor kleur en gekkigheid.’

Foto: Kaos

Dit inkoopseizoen zijn er wederom beperkte mogelijkheden voor ondernemers en inkopers om zich op grote schaal te oriënteren op de nieuwste collecties. Dit was duidelijk te merken bij het Mode Aankoop Centrum Zuid Nederland (Mac-Znl) in Nieuwkuijk, dat zondag goed bezocht werd tijdens het eendaagse Fashion Event. De organisatie kon rekenen op bijna vierhonderd inschrijvingen (voor meerdere bezoekers). “Het loopt de hele dag lekker door en ik zie gasten uit het hele land, van Hoogeveen tot Overijssel”, vertelt mede-organisator Rob Schreuder van Rob Schreuder Modeagenturen. “Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het wegvallen van Modefabriek. Mensen zoeken toch naar mogelijkheden om zich te laten inspireren.”

Klaar met corona

Het evenement en de bezoekers lijken zich niet te laten belemmeren door de snel oplopende besmettingscijfers. Veel plekken zijn voorzien van desinfecterende handgels, maar van mondkapjes en anderhalve meter afstand is niet altijd sprake. ‘Mensen zijn helemaal klaar met corona’, zo klinkt het regelmatig. Dit is ook te merken aan het gemoed van de retailers, die volgens veel exposanten ondanks de laatste lockdownperikelen met een positieve blik op inspiratie- en inkooptour gaan. “Dit event wordt gezien als een welkom dagje uit”, zegt Eric Blom van Blom Fashion (onder andere Myrna by Ned, Comme Ca en C Ro). Het valt hem op dat aardig wat ondernemers het afgelopen najaar toch goed hebben afgesloten en hierdoor optimistisch het nieuwe seizoen ingaan. “Ik merk dat inkopers minder voororderen en rekenen op meer ‘open to buy-budget’, zodat ze in het seizoen waar nodig kunnen bijsturen en bijkopen. Om op de vraag te kunnen inspelen, hebben we voor het voorjaar in ieder geval drie keer zoveel voorraad ingekocht.” 

Kleur en gekkigheid

In het modecentrum presenteerden vaste showroomhouders – waaronder dit keer een aantal nieuwe – en gastexposanten de nieuwe modecollecties en trends. Bij veel merken vallen een aantal bepalende trends op: uitgesproken prints, opvallende kleuren en glitter op subtiele of overweldigend. Stuk voor stuk gegarandeerde party proof showstoppers. Bij vaste waarde Kim Dooruiter Fashion Agency komen deze factoren succesvol samen: “We schrijven al een week als een tierelier”, constateert Dooruiter, wijzend naar de nieuwe Kaos-collectie. “Vooral veel prints en glitter, zelfs in complete pakken. Ondernemers gaan voor kleur en gekkigheid. Het beeld is ook weer vrouwelijk en gekleed, er is veel vraag naar pakken en mooie jurken. We zijn klaar met corona en het thuiszitten.”

Fun en basics

De kleurrijke, fluffy vesten van het Deense gastmerk Black Colour vallen eveneens op. De knitwear en items met prints worden hier ook gretig bekeken. Het van oorsprong accessoirelabel richt zich op de korte termijn en deze lijn is nu te leveren, legt Lisenka Dumoulin van Dumoulin Fashion Agency uit. “Het is harder werken, maar veel retailers gaan nu wekelijks op stap om bij te kopen”, ziet ze. “Momenteel zie ik vooral vraag naar zowel fun als basics.” Kleur zien we ook bij de dit seizoen startende bedrijven ML Agency van Maud van de Laar en B-Labels Fashion Agency van Bente van den Braak, die vanaf nu een showroom in het modecentrum delen. Het Deense The Jogg Concept (ML Agency) brengt een sportief beeld in uitgesproken kleurstellingen. B-Labels Fashion Agency introduceert knalkleuren, frisse pastels en retro combinaties binnen het eighties merk Ball Original, dat nieuw leven wordt ingeblazen. 

Rustige, subtiele tinten

Naast het kleurrijke en glamourgehalte vormen rustige, subtiele tinten een welkome afwisseling. Zo brengt Yaya veel winterse witten, beige en zacht gekleurde modellen. Ook Zenggi levert een sterk en veelzijdig kleurbeeld. De kleurthema’s variëren van zachte naar steviger tonen – onder meer roze, beige en diverse tinten groen – die zowel toon op toon gestyled kunnen worden, maar ook in diverse kleurschakeringen of met een opvallend patroon.