TOP

Geen fashion week in Parijs en Londen, detailhandel negatief over economisch klimaat en nieuw merk eert Appie Nouri

De modeweken voor de mannencollecties in Parijs en Londen zijn gecanceld. Verder heeft de detailhandel minder vertrouwen in de economie, is er een collectie gelanceerd ter ere van voetballer Appie Nouri en staat Hema verder onder druk door de coronacrisis. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van maandag 30 maart.

Textilia organiseert livesessie op Facebook met Kirsten Jassies

Op dinsdagavond 31 maart om 20:30 beantwoordt social media expert Kirsten Jassies via livestream op het Facebook-kanaal van Textilia vragen over verkopen via social media. Hoe zorg je dat je opvalt tussen andere mode- en schoenenretailers? Welke foto’s en video’s zorgen voor de meeste omzet? En waar kun je beter verkopen, Facebook of een ander kanaal?

Kirsten Jassies is social media trendwatcher waarbij haar focus ligt op Instagram en vloggen. Ze geeft trainingen, presentaties en advies aan bedrijven en zelfstandigen die hun doelgroepen en volgers beter willen bereiken. In 2015 schreef ze in samenwerking met Frankwatching het boek In Beeld met Instagram en in 2018 verscheen haar tweede boek over Instagram: Instaproof, dat inmiddels als meer dan 14.000 keer verkocht is.

LIVESESSIE! Social media expert Kirsten Jassies staat een uur lang ter beschikking om vragen over Facebook en Instagram…

Geplaatst door Textilia Modevakblad op Maandag 30 maart 2020

Detailhandel negatief over economisch klimaat

Ondernemers in de detailhandel, de horeca en de reisbranche schatten in maart 2020 het economisch klimaat in de komende maanden aanzienlijk negatiever in. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland. De laatste keer dat de detailhandel, de horeca en de reisbranche alle drie negatief waren over het economisch klimaat was in december 2014. De verwachtingen van ondernemers in de horeca en de reisbranche zijn in vergelijking met eerdere enquêtes in maart de meest negatieve sinds 2012. In de detailhandel verwachtte in maart per saldo 11% van de ondernemers een verslechtering van het economisch klimaat.

Nieuwe collectie eerbetoon aan Appie Nouri

Mikky Kiemeney, de vriendin van voetballer Frenky de Jong, heeft kledinglijn Mikky Ky gelanceerd. De eerste collectie van het label is een eerbetoon aan voetballer Abdelhak Nouri. Nouri liep in 2017 ernstige en blijvende hersenschade op na een hartstilstand en is een van de beste vrienden van De Jong. “Wij dromen met Appie mee. De Appie-collectie is een eerbetoon aan het onmiskenbare talent en vriendelijkheid van onze goede vriend”, schrijft het merk op Instagram.

Alle opbrengsten gaan naar de Nouri Foundation. ”Schouder aan schouder met de familie Nouri, zijn wij toegewijd om Appie’s droom te verwezenlijken en sportieve vreugde te brengen aan kinderen die vanwege een beperking buitenspel staan. Daarom ondersteunen wij de Nouri Foundation en geven wij jou het nieuwe boek over Appie cadeau bij iedere hoodie of t-shirt. Om zo de gedachten aan zijn talent en hartelijkheid in ere te houden.”

Modeweken mannencollecties afgelast

Het bestuursorgaan van de Franse mode, de Fédération de la Haute Couture et de la Mode, heeft de aankomende mannen- en couture-modeweken in Parijs officieel geannuleerd. De shows voor mannen in het voorjaar van 2021 waren oorspronkelijk gepland voor 23 tot 28 juni; couture zou een paar dagen later van 5 juli tot 9 juli plaatsvinden. Ook London Fashion Week Men is afgelast, meldt The Business of Fashion. Milaan en New York hebben de modeweek voor de mannencollecties vooralsnog niet gecanceld, maar uitgesteld naar september.

Ti Sento steunt Rode Kruis

Sieradenmerk Ti Sento heeft een speciale campagne gelanceerd om het Rode Kruis te ondersteunen in de bestrijding van covid-19. Bij aankoop van de koraalrode en turquoise armband doneert het merk €10,00 aan het hulpverlenersnetwerk. In een persbericht laat Ti Sento weten de campagne af te trappen met een eigen startdonatie van €2.000.

Ti Sento X Rode Kruis

Hema onder financiële druk

Kredietbeoordelaar Moody’s is somber over de financiële situatie van Hema, meldt Business Insider. Het ratingbureau twijfelt of de warenhuisketen zijn schulden af kan lossen te midden van de coronacrisis en heeft Hema afgewaardeerd. Behalve de afgenomen vraag zijn daar ook de productieproblemen in China, waar Hema ongeveer een derde van zijn producten vandaan haalt. Daarnaast heeft de warenhuisketen al hoge schulden. Moody’s is bang dat het bedrijf zijn schulden niet meer kan voldoen als de situatie verder verslechtert of lang op het huidige niveau blijft.