TOP

Pakketbezorgers maken woonwijken onveilig, fout in kersttrui van de Wibra en Calvin Klein neemt afscheid van Raf Simons

Pakketbezorgers maken woonwijken onveilig, er is een eind gekomen aan de samenwerking tussen Raf Simons en Calvin Klein en textieldiscounter Wibra roept een kersttrui terug. Dat en meer staat in het nieuwsoverzicht van 24 december.

‘Pakketbezorgers maken woonwijken onveilig’

Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt voor onveilige verkeerssituaties in woonwijken nu er steeds meer pakketten worden bezorgd, juist tijdens de feestdagen. Pakketbezorgers rijden regelmatig te hard en letten niet goed op in 30-kilometerzones, stelt de verkeersorganisatie op zijn website.

Volgens VVN-directeur Alphons Knuppel rijden er door drukke straten dagelijks wel 40 tot 50 bestelbusjes. “Als de trend zich doorzet, zijn dat er over een jaar misschien wel 70 tot 80.” Knuppel roept bewoners van drukbezochte buurten op om in actie te komen en om veiligheidsmaatregelen te vragen bij gemeenten. Maar hij vraagt ook bestellingen vaker te laten bezorgen bij een servicepunt. Inmiddels zijn er 5.000 servicepunten in ons land.

Ook de sector zelf werkt aan oplossingen, stelt VVN’s woordvoerder en manager partnerships Rob Stomphorst: “De grote logistieke bedrijven kunnen hun logistiek zo efficiënt mogelijk organiseren, zendingen bundelen en daarmee voorkomen dat er onnodige kilometers worden gemaakt.”

Raf Simons en Calvin Klein uit elkaar

De Belgische ontwerper Raf Simons is weg bij modelabel Calvin Klein. Het Amerikaanse modemerk zegt een nieuwe richting in te willen slaan en die verschilt van de creatieve visie van Simons.

De 50-jarige ontwerper werd in 2016 naar het merk gehaald om als chief creative officer het merk een boost te geven. Het vertrek komt niet geheel onverwacht, meldt onder meer NRC. De verkoop van zijn collecties bleef achter en ook liet de ontwerper zelf al in oktober in een interview met The New York Times weten dat hij droomt van een ander bestaan, als kunstenaar of filmmaker. Simons had een contract getekend voor drie jaar, maar vertrekt nu acht maanden eerder.

Wibra roept kersttruien terug

Textieldiscounter Wibra roept kersttruien terug uit de meisjescollectie, omdat er pailletten op zitten die los kunnen laten. Daarin kunnen kleine kinderen stikken. Dat meldt onder meer Nu.nl.

Het gaat om een rode, gebreide trui in de maten 74 tot en met 98 voor meisjes waarop een rendier staat afgebeeld waarvan de horens zijn bezet met pailletten. Het kledingstuk is verkocht in alle filialen van Wibra tussen 7 november en 14 december. Wie zo’n kersttrui heeft gekocht kan hem terugbrengen naar de winkel en krijgt dan het aankoopbedrag terug.

Nike verlaagt prijs van sneaker met zelfstrikkende veters

Sportmerk Nike lanceert in 2019 een nieuwe versie van de zelfstrikkende sneakers, de HyperAdapt. Tegelijkertijd wordt de prijs van een paar drastisch verlaagd, meldt Footwearnews. Voor een paar HyperAdapt-sneakers die Nike in 2016 lanceerde, moest toen 720 dollar worden neergeteld. De nieuwe versie worden volgend jaar aangeboden voor 350 dollar. Dit geüpdatete model zou ook een ander soort slimme technologie bevatten.

De veters van de zelfstrikkende worden automatisch strakgetrokken als de drager ‘m aantrekt. Via een knopje aan de zijkant van de schoen kunnen de veters desgewenst losser of vaster worden aangetrokken. Handig: een lampje in de zool geeft aan of de batterij leeg is. Volgens Nike moet de schoen volledig opgeladen twee weken meegaan.

De gymp is geïnspireerd op schoenen uit film ‘Back to the future II’. Hierin draagt hoofdrolspeler Michael J. Fox zelfstrikkende schoenen. Vorig jaar bracht Nike ook al een zelfstrikkende speciale editie uit. Deze schoenen werden geveild voor een goed doel.

Nike HyperAdapt 10

Pakket bezorgen kost maatschappij 30 eurocent

De maatschappelijke kosten die voortvloeien uit pakketbezorging liggen rond de 30 eurocent per pakje, blijkt uit recent onderzoek van UAntwerpen. Daarin zitten onder meer de kosten voor CO2-uitstoot en verkeersopstoppingen door bestelbusjes. Dat meldt Twinkle op basis van een interview met onderzoeker Joris Becker in de Belgische krant Gondola, waarin hij vertelt dat de logistieke structuur hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengt.

“30 eurocent per pakje lijkt misschien niet veel, maar als je weet dat er minimum 150.000 pakjes per dag geleverd worden, kost dat de maatschappij 45.000 euro per dag”, zegt Becker. “En dat is naar alle waarschijnlijkheid een onderschatting, want in realiteit worden er veel meer pakjes vervoerd.”

Volgens Becker zijn bedrijven naarstig op zoek naar oplossingen om de kostprijs van de befaamde ‘last mile’ in te dammen. De distributiekosten voor die stap tussen het laatste distributiecentrum en de consument zijn namelijk bij e-commerce heel groot: 50% tot 75% van de distributiekosten. Die kosten bestaan uit het uurloon voor de chauffeur, de vrachtwagen, de brandstof, parkeerplaats. “Dat is veel hoger dan bij klassieke distributie.”