TOP

P.C. Hooftstraat groeit door naar nog hoger segment

De laatste jaren heeft de P.C. Hooftstraat zich ontwikkeld tot een nog luxere winkelstraat. Winkels als Mexx maken plaats voor Hugo Boss en Prada.

Uit een rapport  van vastgoedonderneming Cushman & Wakefield over de P.C. Hooftstraat blijkt dat de meest luxe winkelstraat van Nederland er steeds duurdere winkels bij krijgt. Retailers als Mexx zijn de laatste jaren vervangen door winkels uit een nog hoger segment, zoals Hugo Boss, Prada, Christian Dior en D&G. Totaal veranderden de afgelopen tweeënhalf jaar circa 25 winkelpanden van huurder.

Internationaal

De komende jaren zullen nog meer internationale retailers in de P.C. Hooftstraat openen, verwacht Cushman & Wakefield. Veel luxe modehuizen willen zich namelijk vestigen op een plek waar veel toeristen van buiten de Europese Unie komen, zoals Russen, Chinezen en Japanners. Amsterdam is zo’n plek. Toeristen uit Rusland, China en Japan staan erom bekend veel geld uit te geven aan luxe goederen, omdat de middenklasse in die landen de afgelopen tijd sterk is gestegen. Bovendien profiteren toeristen van buiten de Europese Unie hier van een fiscaal voordeel. De komende tien jaar zal het aantal internationale toeristen fors groeien, voorspelt senior research consultant Michiel Boonen. Veel winkels in de P.C. Hooftstraat zoeken dan ook personeel met een talenknobbel.

Musea en lage huur

Ook de omliggende musea maken de P.C. Hooftstraat een aantrekkelijker winkelgebied. Daarbij is het huren van een pand in de chique winkelstraat in Amsterdam voor veel modehuizen een koopje vergeleken andere steden. In de P.C. Hooftstraat werd vorig jaar 2.000 euro per vierkante meter aan huur betaald. In Londen betalen winkeliers in Old Bond Street al gauw 10.000 euro per vierkante meter per jaar. In New York en Hong Kong loopt de huurprijs zelfs op tot circa 30.000 euro per vierkante meter per jaar.

Ook Value Retail focust op Chinese toeristen