TOP

Overleg retail en vastgoedpartijen stroef, PostNL breidt capaciteit uit en Amsterdamse winkeliers bang voor faillissementsgolf

Detailhandel Nederland signaleert dat de samenwerking tussen retailers en de vastgoedsector om huurkwesties op te lossen nog steeds moeizaam verloopt. PostNL heeft de bezorgcapaciteit met veertig procent uitgebreid. En in een open brief aan de gemeenteraad waarschuwen de Amsterdamse ondernemers voor een faillissementsgolf. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 21 april 2020.

Overleg retail en vastgoedpartijen nog stroef

Detailhandel Nederland signaleert dat de samenwerking tussen retailers en de vastgoedsector om huurkwesties op te lossen nog steeds moeizaam verloopt, ondanks dat er een Steunakkoord is afgesloten door betrokken partijen. Aan beide kanten lijkt er niet altijd voldoende welwillendheid te zijn om nader tot elkaar te komen. Volgens Detailhandel Nederland uitermate teleurstellend en onacceptabel. De organisatie roept partijen op in overleg te gaan en het steunakkoord te gebruiken als richtlijn. Volgens dit akkoord moeten retailers naar rato van omzetverlies een uitstel van hun huur kunnen vragen.

Dit geldt voor zoveel mogelijk Nederlandse retailers die een omzetdaling hebben van minimaal 25 procent in de maanden april, mei en juni 2020. “We vertrouwen er op dat dit Steunakkoord de retailbranche door de eerste moeilijke periode kan helpen en daarmee ook een positieve uitwerking heeft op retailvastgoed op middellange termijn. Voor de middellange termijn gaan wij met de bij het Steunakkoord betrokken koepels nog verder in overleg over kwijtscheldingen. Dat is nu nog niet aan de orde. De omvang van de schade moet dan duidelijker zijn en samenwerking is hierbij van groot belang. Vandaar deze oproep om in gesprek te gaan en gezamenlijk tot een oplossing te komen”, zegt Jan Meerman, voorzitter van de stuurgroep Vestigingszaken van Detailhandel Nederland. Winkeliers kunnen via info@detailhandel.nl melden welke verhuurders het Steunakkoord niet volgen.

LEES OOK: Huur betalen tijdens de coronacrisis: ‘We moeten de pijn verdelen’

PostNL breidt capaciteit fors uit

Omdat er sinds de coronamaatregelen veel meer pakketten worden verzonden dan anders breidt PostNL de capaciteit flink uit. “We hebben in de afgelopen vijf weken met creatieve oplossingen onze capaciteit met veertig procent vergroot”, vertelt directeur Pakketten en Logistiek Liesbeth Kaashoek van PostNL aan Nu.nl. De capaciteitsuitbreiding van 40 procent werd onder meer behaald door vier bestaande sorteercentra nu ook op zondag te openen.

Ook heeft PostNL een zogenoemd ‘matchingloket’ geopend om mensen die tijdelijk zonder werk zitten aan te kunnen nemen. Horecamedewerkers worden bijvoorbeeld voor de pakketsortering ingezet en rijinstructeurs gaan als chauffeur aan de slag. Inwerken gebeurt op afstand. “Door al deze maatregelen is het ons in korte tijd gelukt om veel meer pakketten dan normaal te bezorgen”, vertelt Kaashoek. Bij de huidige maatregelen houdt het overigens niet op. “We gaan verder uitbreiden met extra mensen en de daarbij behorende investeringen.” Dat zou hard nodig zijn, omdat het voorjaar sowieso een drukkere periode is. Dat komt onder meer vanwege het vakantiegeld dat bij veel mensen nu binnenkomt.

Bestseller steunt Artsen Zonder Grenzen in coronastrijd

De Bestseller Foundation van het Deense modebedrijf Bestseller schenkt 500.000 Amerikaanse dollar aan het werk van Artsen Zonder Grenzen om de Covid-19-pandemie te bestrijden. Het geld geeft de organisatie de mogelijkheid om snel te reageren en nieuwe operationele acties te ondernemen om de verspreiding van het virus in te dammen. De organisatie wil een grotere wereldwijde ramp voorkomen in landen waar mensen dicht bij elkaar wonen en waar de gezondheidsstelsels sowieso al onder druk staan, zoals in dichtbevolkte gebieden in India en in veel Afrikaanse landen. Naast de donatie van Bestseller Foundation zullen verschillende Bestseller-merken, zoals Vero Moda en Jack & Jones, namens Artsen zonder Grenzen campagnes voeren op Instagram. Dit met als doel om de sociale media van de merken optimaal te benutten en daardoor meer bekendheid te geven aan het werk van de organisatie. Bestseller Foundation is een particuliere stichting die initiatieven ondersteunt en investeert in bedrijven voor milieubescherming en sociale vooruitgang. Hierbij ligt de focus op een schoner, gezonder en groener India en Oost-Afrika.

Organisaties vragen steun voor kledingarbeiders

Een coalitie van tien organisaties die werken aan betere arbeidsomstandigheden voor kledingarbeiders roept kledingmerken en overheden op tot actie tegen de vernietigende impact van de Covid-19-pandemie in kledingfabrieken. In de gezamenlijke verklaring uiten Amfori, Better Buying, Convenant Duurzame Kleding en Textiel, Fair Labor Association, Fair Wear Foundation, ETI Norway and ETI UK, IDH, Partnership for Sustainable Textiles en Solidaridad hun diepe bezorgdheid over de gezondheid en het welzijn van miljoenen kledingarbeiders en hun families.

De coalitie roept regeringen in kleding producerende landen op om het inkomen en de gezondheid van werknemers te beschermen en werkgevers te ondersteunen. Ondanks de moeilijke tijden voor kledingmerken vragen de organisatie hen juist nu om verantwoord te ondernemen. De verklaring bevat een lijst met cruciale punten voor kledingmerken, waaronder werken met fabrieken aan veiligheidsmaatregelen om het risico op infectie te beperken, betalen van voltooide bestellingen en bestellingen die in behandeling zijn en het vermijden van annuleringen van geplande bestellingen. Maar ook flexibiliteit indien fabrieken leveringsdata en/of betalingsvoorwaarden moeten aanpassen en relaties met fabrieken niet beëindigen zonder eerst andere opties te bespreken.

Amsterdamse winkeliers waarschuwen gemeente voor faillissementsgolf

In een open brief aan de fractievoorzitters van de gemeenteraad waarschuwen de Amsterdamse ondernemersverenigingen de gemeente voor het faillissement van veel Amsterdamse bedrijven, met name horecaondernemingen en winkels, en daarmee voor het verdwijnen van bijna 50.000 banen. “Wij vragen de gemeenteraad Amsterdam alles te doen wat in haar vermogen ligt om deze kaalslag te voorkomen.” De Amsterdamse economie wordt volgens de open brief in verhouding sterker geraakt door de coronacrisis dan de Nederlandse economie in haar geheel. Met name in de horeca en detailhandel, ondanks dat ondernemers in deze sectoren maximaal gebruik maken van de steunregelingen, zoals NOW en BMKB. Dit komt omdat een groot deel van de omzet afkomstig is van buitenlandse toeristen die momenteel wegblijven. De ondernemers vragen de gemeente zich in te zetten voor verruiming van bestaande overheidsregelingen. Op gemeentelijk niveau vraagt het bedrijfsleven om een noodbudget voor horeca- en winkelbedrijven die in financiële moeilijkheden raken, plus een ruim marketingbudget waarmee Amsterdam & Partners zodra het weer kan Amsterdam kan promoten in de vrije tijdsector. Verder wordt de gemeente gevraagd bij huurders aan te dringen op uitstel van of korting op huurverplichtingen en bij banken op soepeler kredietfaciliteiten en versnelling van de procedures.