TOP

‘Over vijf jaar maakt geen enkele traditionele winkelier nog winst’

Als stenen winkels over vijf jaar nog winst willen maken, moeten ondernemers volgens Coolblue-ceo Pieter Zwart hun aanpak drastisch veranderen. Volgens hem worden ze links en rechts ingehaald door e-commerce.

De ceo van Coolblue Pieter Zwart ziet de toekomst voor de fysieke winkels somber in. Hij doet zijn uitspraken in de septembereditie van Retailtrends, waarvan hij gasthoofdredacteur is.

Volgens Zwart moeten winkeliers stoppen met ‘aanmodderen’, ofwel stoppen met activiteiten die geen duurzame waarde meer toevoegen om te voorkomen dat ze het afleggen tegen webwinkels. “Vertel mij maar, wie heeft er over een paar jaar nog zin om de auto te pakken naar de stad, in de file te staan voor een parkeergarage en zestien euro in de automaat te stoppen?”

Uitje

In reactie hierop zegt retailplanoloog Reinder Koornstra dat winkeliers er inderdaad  ‘werkelijk alles aan doen om maar niets aan hun heilige formule te veranderen’, maar hij gelooft niet dat de fysieke retail zijn beste tijd heeft gehad.  

Koornstra stelt dat consumenten fysiek winkelen nog steeds als een uitje zien en dat internet de winkelier mogelijkheden biedt, als ze het goed aanpakken. Daarvoor moeten ze een webshop niet hoogstens als verdedigingsmiddel zien tegen de webwinkels, vindt hij. “Alleen via vergaande integratie ontstaan geheel nieuwe winkelformules die met veel minder kosten offensief gebruik maken van de mogelijkheden van het web.”