TOP

OutDoor: lichte outdoorschoenen steeds populairder

Lichte, comfortabele en multifunctionele outdoorschoenen winnen aan populariteit. Dit constateert de organisatie van OutDoor. Op deze vakbeurs voor de outdoorbranche is deze week een recordaantal van 140 schoenenfabrikanten aanwezig.

De verkoop van traditionele wandelschoenen is over het algemeen redelijk constant, maar van sandalen, multifunctionele schoenen en lichtgewicht wandelschoenen wordt dit seizoen veel verwacht. “Veel consumenten zien in dat zij vaak te zwaar zijn uitgerust voor hun reizen”, zegt Marc Fischer, hoofd van de afdeling Outdoor Market Central van Adidas. Thomas Kamm, Footwear Business Unit Manager bij Salomon, is het hiermee eens: “Klassieke outdoorsporten als wandelen en trekking zijn op dit moment aan het veranderen. Ze worden atletischer en sneller waardoor consumenten andere eisen aan producten gaan stellen.”

“De opkomst van lichtere schoenen is geen trend, maar een onvermijdelijke ontwikkeling”, vindt Hubert Schmidt, woordvoerder van Hi-Tec. “Onafhankelijk van de outdooractiviteit verwacht de consument van vandaag naast functionaliteit ook een licht gewicht van zijn schoen.”

 

Duurzaamheid

Naast het gewicht is ook duurzaamheid belangrijker dan ooit voor de producenten van outdoorschoenen. “Schoenen zijn zeker geen ‘zero-impact’ product”, zegt Marta Saran, sales manager bij Aku. Zij is van mening dat outdoormerken op dit terrein nog winst kunnen behalen door meer aandacht te besteden aan ruwe materialen, productiemethoden en energiebesparing. Scott Bowen, European Footwear Manager bij Columbia, voorziet radicale veranderingen in de toekomt. “We kunnen niet blijven doorgaan met het verspillen van ruwe materialen zoals we dat nu doen. In plaats daarvan moeten we producten recyclen om er weer nieuwe van te maken.”

 

Dit jaar zijn 140 exposanten van outdoorschoenen op OutDoor aanwezig, bijna veertien procent meer dan in 2009. “Deze stijging is een duidelijke indicatie dat dit segment blijft groeien”, concludeert Project Manager Stefan Reisingen.