TOP

Oprichter ‘doneert’ Patagonia, 10Days groeit internationaal en deze Franse keten komt naar Nederland

Patagonia-oprichter Yvon Chouinard ‘doneert’ zijn miljardenbedrijf door de aandelen in twee fondsen onder te brengen voor natuur- en milieubescherming. Verder in het nieuwsoverzicht van donderdag 15 september: 10Days zet met een nieuwe merkstrategie in op Europese groei, de Franse sneakerketen Courir komt naar Nederland en winkels proberen collectief grip te krijgen op de hoge energiekosten.

Foto: 10Days

Oprichter ‘doneert’ Patagonia voor strijd tegen klimaatverandering

Yvon Chouinard is niet langer eigenaar van outdoormerk Patagonia, dat hij in 1973 oprichtte. De aandelen zijn ondergebracht in een tweetal fondsen, zo stelt de oprichter in een aankondiging, waardoor de winst voortaan volledig naar natuurbescherming en de strijd tegen klimaatontwrichting gaat. Dat gaat naar schatting om zo’n €100 miljoen per jaar. “De aarde is nu onze enige aandeelhouder.”

Chouinard was al langer op zoek naar een manier om zijn erfenis en de waarden van Patagonia veilig te stellen. Het is een grote opluchting dat dit is gelukt, zegt hij tegen The New York Times. “Als ik nu zou sterven, weet ik dat het bedrijf het juiste blijft doen.” Hij hoopt dat de stap een ‘nieuwe vorm van kapitalisme’ aanjaagt. “Eén die niet eindigt met een klein groepje rijke en een heleboel arme mensen.”

10Days zet met rebranding in op internationale groei

10Days wil verder groeien in Europa. De afgelopen jaren lag de focus vooral op Nederland en Duitsland, maar met een nieuwe merkstrategie wil het label de vleugels ook buiten die markten uitslaan. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het creatieve bureau …,staat werkte mee aan de rebranding, van het Amsterdamse modemerk, met bijbehorende campagne, een vernieuwd logo, een nieuwe website en restyling van de winkels.

De transitie werd tweeënhalf jaar geleden ingezet met de komst van CEO Marie-José Vermin. Onder haar leiding werden de online activiteiten verder ontwikkeld en werd het sublabel 10D for Humans geïntroduceerd. “We hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt”, zegt medeoprichter en brand director Veenendaal. “Ons merk geniet in Nederland en Duitsland een groeiende bekendheid bij de doelgroep, maar in andere landen is dat nog niet het geval. Onze nieuwe merkidentiteit doet recht aan waar wij als Amsterdams bedrijf met internationale ambitie voor staan.”

Franse sneakerketen Courir komt naar Nederland

De Franse sneaker- en streetwearketen Courir komt naar Nederland. De retailer opent vestigingen in Breda, Eindhoven en Tilburg, zo blijkt uit aankondigingen op lokale nieuwssites. En het blijft volgens Vastgoedjournaal niet bij Brabant: Courir kijkt naar geschikte winkellocaties in de top 20 steden van Nederland. Op welke termijn deze geopend worden, is nog niet bekend. Courir is al actief in een groot deel van Europa met in totaal 320 winkels, verspreid over Frankrijk, België, Luxemburg, Portugal en Spanje. Het bedrijf heeft ook franchisewinkels in Noordwest-Afrika en het Midden-Oosten.

Winkels proberen collectief grip te krijgen op hoge energiekosten

De deuren sluiten, lichten uit en minder terrasverwarming. Retail- en horecaeigenaren proberen grip te krijgen op de hoge stookkosten en doen dat steeds vaker als collectief, signaleert Trouw, vanuit de ondernemersverenigingen en ondersteund door brancheorganisaties. Zoals de winkeliers in Wijchen, die een gezamenlijke poster ontwierpen om klanten te laten weten dat ze ondanks de dichte deur van harte welkom zijn. Uniformiteit is volgens mede-initiatiefnemer Yvette Akkermans van de plaatselijke winkeliersvereniging allesbepalend. “Omdat iedereen het doet, waren er geen belemmeringen en hadden zaken niet last van minder bezoekers.”