TOP

Opposuits komt met vrouwenpak en de hele wereld kijkt mee

Opposuits, het pakkenmerk dat wereldfaam verwierf met gekleurde pakken met prints van kerstbomen en Star Wars, heeft nu ook pakken voor vrouwen op de markt gebracht. “Dat we zo enorm groot zouden worden, hadden we niet durven dromen.”

Sinds de start in 2012 krijgt het bedrijf uit Roelofarendsveen al de vraag: waar blijft het damespak? “Maar we groeiden vanaf dag één zo hard dat we simpelweg niet de mankracht hadden om ook een vrouwenlijn in de markt te zetten.”

Opposuits van ondernemers Jasper Castelein, Jelle van der Zwet (beiden 31) en Guus Bakker (38) groeide in vier jaar tijd uit tot een bedrijf met 25 mensen in dienst dat honderdduizenden pakken per jaar verkoopt over de hele wereld, van Engeland tot de Verenigde Staten en binnenkort Australië. En nu is er dus de vrouwenlijn.

Poker face

De kleding van Opposuits valt in de categorie opmerkelijk, of zoals Bakker het zelf zegt: “Ergens tussen verkleedkleren en fashion zitten wij. Noem het fun fashion.” Inmiddels zijn er zestig verschillende designs, zoals het populaire Pac-Man pak, de Cashanova met bankbiljetten, de Poker Face met speelkaarten en met Batman of Star Wars erop. 

Ook de vrouwencollectie wordt op korte termijn uitgebreid. “Voor een deel met andere prints”, vertelt Bakker aan Textilia. “Want voor een Pac-Man pak zal er onder dames minder animo zijn.” Komt er dan een sushi pak? Lacht: “Wie weet, voor nu hebben we gekozen voor de prints waar de meeste vraag naar bleek zoals het kerstpak, de jaguar print en de testbeeld-print.”

Stijvolle knipoog

Opposuits mikte in eerste instantie op de doelgroep 18-35 jaar. “Maar die blijkt 15-85 jaar te zijn”, zegt Bakker. “Iedereen die zichzelf op een feestje of speciale gelegenheid met een knipoog neemt maar toch stijlvol voor de dag wil komen, valt onder onze doelgroep.”

De pakken blijven dan ook niet onopgemerkt. Acteur Tom Hanks verscheen onlangs bij de talkshow Saturday Night Live nog in het pompoenpak. Amerika’s grootste internetaanbieder AOL schreef hierover op hun nieuwssite: “Dankzij Opposuits kun je je nu precies zo kleden.”

Floyd Mayweather, de wereldberoemde bokser, plaatste op Instagram, waar haar 13,6 miljoen volgers heeft, het Cashanova-pak vol dollar biljetten. “Voor ons is dit echt ongelooflijk. Dit hadden wij nooit durven dromen.” Betere reclame kan een bedrijf zich niet wensen.

Grootste markt in ‘beloofde land’

Amerika, waar het naast de site verkrijgbaar is bij warenhuis Macy’s, is de grootste markt voor Opposuits. Bakker: “Als het in Nederland en in Europa aanslaat, waarom dan niet in de Verenigde Staten dachten wij? Dat is toch een beetje het beloofde land.”

Via een beurs ‘drongen’ ze de markt binnen. “We hadden een heel klein standje waar wij als ‘gekke Hollanders’ met een ‘gek product’ stonden maar de hele beurs had het over ons.” Inmiddels is er een kantoor in New York geopend om zo goed in contact te kunnen staan met klanten en retailers.

De prijs voor een pak ligt voor mannen en vrouwen tussen de 45 en 90 euro. “De meeste mensen dragen zo’n pak maar een paar keer”, verklaart Bakker. Dat wil niet zeggen dat kwaliteit ondergeschikt is. “De kwaliteit moet als die van echte fashion zijn. Niet voor niets liggen wij Selfridges in Londen.”

Kinderkleding?

Opposuits heeft een groei waar menig retailer jaloers op zal zijn maar ook groei heeft mindere kanten. Bakker: “We moesten echt oppassen dat we niet uit de bocht zouden vliegen. Een mega-grote order is leuk, maar je moet wel kwaliteit kunnen leveren.” Met toeleveranciers zijn inmiddels partnerships gesloten. “We zijn ook echt met de mensen van de fabrieken in China gaan zitten, of ze met ons mee konden groeien.

Bakker sluit niet uit dat de productielijn wordt uitgebreid met bijvoorbeeld kinderkleding of een zwemkleding lijn. “Al is dat wel de verre toekomst. Nu we de dameslijn gelanceerd hebben we weten hoeveel extra werk het met zich meebrengt. De focus ligt daarom voorlopig op de pakken en het neerzetten van Opposuits.” 

 

Opposuits bij Jimmy Kimmel

OppoSuits – Press Reel from OppoSuits on Vimeo.