TOP

Opnieuw reorganisatie Sixty

De Italiaanse jeansproducent Sixty (bekend van oa Miss Sixty en Energie) gaat nog verder reorganiseren. Sportswear International meldt dat het bedrijf in 2015 uit de rode cijfers wil zijn.

Sixty is het moederbedrijf van de merken Miss Sixty, Energie, Killah, Refrigiwear en Murphy&Nye. De financiële resultaten van het bedrijf vallen de laatste drie jaar behoorlijk tegen volgens een bericht in Sportswear International. De omzet daalde in 2011 van €381,5 naar €293 miljoen. Dit komt vooral door de sterk teruglopende omzet in Europa, tot nu toe de belangrijkste afzetmarkt van het bedrijf.

Banen schrappen

Om het bedrijf rendabel te houden heeft Sixty een flinke reorganisatie aangekondigd, vooral in Europa. De groeifocus komt te liggen op de Verenigde Staten, Brazilië en Rusland én op internet. Het hoofdkantoor blijft in het Italiaanse Chieti, maar er worden wel 183 banen geschrapt in Italië. Er moet een efficiënter Europees retailnetwerk komen (alle winkels worden onder de loep genomen) en de dochtermaatschappijen in de verschillende landen worden geherstructureerd.

Maatregelen

Overigens is het niet de eerste reorganisatie van Sixty. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren al verschillende maatregelen genomen om het tijd te keren, van het sluiten van winkels en het opheffen van dochterbedrijven tot het stopzetten of verkopen van merken en het aantrekken van nieuwe investeerders. Ook de collecties van de merken zijn aangepakt. Zo presenteert Miss Sixty voor winter 2012/2013 een duidelijk meer volwassen en sophisticated beeld. Het Nederlandse dochterbedrijf (en hoofdkantoor) werd in 2009 al opgeheven en de merken worden hier sindsdien via een distributeur verkocht.