TOP

Opnieuw drukker in de winkelstraat, The Sting opent tweede Koopman-outlet en Inretail blij met versoepeling

Retailonderzoeksbureau Locatus heeft de passanten in de winkelstraat van de afgelopen zaterdagen op een rij gezet en constateert nog steeds dat het telkens drukker wordt. Verder: Sissy-Boy leed in het laatste volle jaar voor het faillissement een verlies van ruim 3 miljoen euro, Inretail is bli met de versoepeling van de coronamaatregelen en The Sting opent een tweede filiaal van de formule De Koopman in een Hudson's Bay-pand. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 8 mei.

Foto: The Sting in de Kalverpassage in Amsterdam

Locatus: elke week iets drukker in de winkelstraat

De eerste weken van de intelligente lockdown was het ongekend rustig in de Nederlandse winkelstraten. Maar daar begint wel verandering in te komen, signaleert onderzoeksbureau Locatus. Voor de afgelopen zaterdagen heeft het bureau op een rij gezet hoe die drukte zich ontwikkelt in 10 belangrijke straten in Nederland. Wat direct opvalt is dat het heel voorzichtig elke week wel weer iets drukker wordt. “Als je dat echter vergelijkt met de laatste normale zaterdag (7 maart) dan zien we nog steeds dat het veel rustiger is dan onder normale omstandigheden. Gemiddeld lagen de passantenaantallen afgelopen zaterdag op 40% van de aantallen die we voor corona registreerden. Dat is al wel een stuk meer dan de 25% ten opzichte van normaal, die we op 4 april telden.”

Sissy-Boy verloor in jaar voor faillissement ruim 3 miljoen

Modeketen Sissy-Boy leed in het laatste volle jaar voor het faillissement een verlies van ruim 3 miljoen euro. Dat blijkt uit het meest recente curatorenverslag, schrijft RTL. Een schuldeiser heeft bij de vroegere moeder van Sissy-Boy een megaclaim van 19 miljoen euro ingediend. Sissy-Boy ging in april 2019 failliet, en werd vrijwel direct doorgestart onder de vleugels van Termeer Groep, het familiebedrijf achter Sacha Shoes en Manfield. Daardoor bleven de 45 winkels open, en werd 80 procent van de werkgelegenheid (600 banen) gered.

INretail: versoepeling regels ook goed voor winkels

Brancheorganisatie Inretail vindt het goed dat het kabinet in haar coronapersconferentie op woensdag het perspectief voor de economie in ons land heropent. Ondernemers en consumenten hebben de aangekondigde stappen nodig, aldus Inretail. “Het geeft de duidelijkheid die iedereen vroeg. Positief is de focus op wat per juni mogelijk wordt.” De brancheorganisatie steunt de stappen die gezet worden. “Voor winkels is het goed nieuws dat er weer horecaterrassen open mogen zijn in juni en dat ook het culturele leven weer opstart. “Iedereen heeft elkaar nodig voor een goed draaiende economie. In dat kader klinkt ‘vermijd drukte’ vele malen beter dan alleen maar ‘blijf thuis’.”

Verkoop Victoria’s Secret definitief afgeblazen

L Brands, eigenaar van lingeriemerk Victoria’s Secret, heeft aangekondigd dat de deal met Sycamore Partners over de verkoop van een meerderheidsbelang in het lingeriemerk niet doorgaat. Dat schrijft RetailDetail. Hierdoor wordt een bittere juridische strijd tussen beide partijen vermeden. Eind februari sloten L Brands en Sycamore een deal ter waarde van 525 miljoen dollar (480 miljoen euro). Voor dat bedrag zou de investeringsmaatschappij 55% van de aandelen van Victoria’s Secret in handen krijgen. De coronacrisis veranderde dat echter: Sycamore wilde onder de deal uit en argumenteerde daarbij dat L Brands de voorwaarden van de overeenkomst had geschonden, onder meer door het sluiten van de winkels en het opschorten van de huurbetalingen.

The Sting opent tweede outlet van De Koopman in pand Hudson’s Bay Tilburg

Er is een nieuwe invulling gevonden voor de Hudson’s Bay-panden in Enschede en Tilburg, meldt Retailtrends. In Tilburg komt een filiaal van de Koopman, een nieuwe formule van The Sting Companies. Supermarktformule 2 Brüder betrekt het pand in Enschede. Kledingwinkel de Koopman huurt het volledige Hudson’s Bay-pand van meer dan dertienduizend vierkante meter tijdelijk van vastgoedeigenaar Wereldhave. De opening zal naar verwachting in juni dit jaar plaatsvinden. Eerder kondigde de Koopman aan ook het voormalige pand van Hudson’s Bay in Rotterdam te betrekken. De Koopman verkoopt merken als Sutherland, April Evil en Bella Ragazza en komt uit de koker van The Sting Companies (moederbedrijf van modeketen The Sting).