TOP

Openstelling subsidie voor winkelgebieden in zicht, J.C. Rags komt terug en nieuwe CEO voor Clarks

Het programma Impulsaanpak Winkelgebieden, waarvoor het kabinet 100 miljoen euro uittrekt, gaat waarschijnlijk dit voorjaar van start. Verder: mannenmodelabel J.C. Rags maakt een comeback onder de vleugels van de nieuwe eigenaar Atrium House of Brands, Clarks heeft een nieuwe CEO en de onlineverkoop van tweedehands mode zal in de toekomst naar verwachting verdubbelen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 17 maart.

Foto: Clarks

100 miljoen voor winkelgebieden: openstelling overheidsregeling in zicht

Het programma Impulsaanpak Winkelgebieden, waarvoor het kabinet 100 miljoen euro uittrekt, gaat waarschijnlijk dit voorjaar van start. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Het kabinet gaat gemeenten ondersteunen bij de herstructurering van winkelgebieden, die mede door corona en structurele leegstand onder druk staan. Daarbij wordt ingezet op kennisdeling en het subsidiëren van ‘integrale en gebiedsgerichte projecten’ in de binnenstad, zoals het verplaatsen of ombouwen van winkels, tot een maximumbedrag van 5 miljoen euro. Gemeenten kunnen naar verwachting van 9 tot en met 30 mei een projectaanvraag indienen, onder de voorwaarde dat ze hiervoor optrekken met marktpartijen als vastgoedeigenaren en ondernemers.

Terugkeer voor J.C. Rags onder Atrium House of Brands

Atrium House of Brands, de wholesaletak van Only For Men, is de nieuwe eigenaar van J.C. Rags. Het modebedrijf kocht de merkrechten in april 2021 en brengt het mannenmodelabel vanaf vandaag terug naar de Only for Men-winkels en webshop. Dat meldt eigenaar Arthur Feenstra op Linkedin. J.C. Rags had op het hoogtepunt 700 retailklanten. In 2013 verdween het merk uit beeld, om later terug te keren als huismerk van de inmiddels failliete modeketen Men at Work. “Wij willen de hoogtijdagen van twintig jaar geleden doen herleven”, aldus Feenstra. “Een merk zo bijzonder en tijdloos als J.C. Rags verdient een nieuw leven. Daarnaast is het een sterke aanvulling op het portfolio van Atrium met de merken Campbell, Dutch Dandies en Donkervoort.” De collectie van J.C. Rags draait volgens Feenstra om ‘basics voor de moderne man’. “Aangevuld met meer casual workwear en vertaald naar de wereld van nu.”

‘Onlineverkoop tweedehands kleding verdubbelt in de toekomst’

Zo’n een op de tien Nederlanders (11%) heeft het afgelopen jaar minstens één keer tweedehands kleding via een online platform gekocht en meer dan één op de vijf (22%) is van plan dit in de toekomst te gaan doen. Dat zou een verdubbeling van de markt betekenen, concludeert databureau Analitiqs – No Ties op basis van een onderzoek onder 1600 consumenten. Onder deze groep bevinden zich vooral vrouwen (16%) en hoger opgeleiden (14%); het aandeel mannen (7%) en lager opgeleiden (6%) dat online tweedehands kleding shopt, is beduidend minder hoog. Marktplaats en Vinted zijn veruit de populairste platforms voor vintage: respectievelijk 77 en 70 procent van de respondenten geeft aan hier te kopen. De top 5 bestaat verder uit eBay (41%), Facebook Marketplace (31%) en Etsy (22%). Bedrijven die zich meer richten op design- en luxemode, zoals The Next Closet, Miinto en Designer Vintage, zijn aanzienlijk minder bekend.

Clarks stelt nieuwe CEO aan

Jonathan (‘Jon’) Ram is de nieuwe CEO van Clarks. Dat kondigt het Britse schoenenmerk aan in een persbericht. De Canadees is afkomstig van Hanes Brands Inc., bekend van onder meer Champion, waar hij verantwoordelijk was voor de internationale groei van de activewear-tak. Daarvoor werkte hij zestien jaar bij New Balance. Daar had hij achtereenvolgens de leiding over de activiteiten van het merk in Canada, de EMEA-regio en de wholesale business in Noord-Amerika. “Jon brengt aanzienlijke internationale ervaring en begrip van de schoenen- en kledingmarkt met zich mee”, stelt Colin Li, de voorzitter van Clarks. “Het afgelopen jaar hebben we een gerichte reorganisatie doorgevoerd om onze toekomst veilig te stellen en een basis te leggen voor duurzame groei, wat heeft geresulteerd in een verbeterde financiële positie. Met de benoeming van Jon als CEO gaan we een nieuwe fase in.” Ram voegt toe: “Het is een enorme eer om Clarks te mogen leiden. Het afgelopen jaar is er aanzienlijke vooruitgang geboekt; mijn focus is nu om het merk naar een hoger niveau te brengen.”

Nieuwe eigenaar voor Niessen Mode in Leersum

Niessen Mode in Leersum heeft nieuwe eigenaren. Na 42 jaar hebben retailers KeesJan en Marja Spijker de zaken op 1 maart overgedragen aan de Barneveldse modeondernemers Maarten en Jan Willem van Grootheest. Dat meldt het lokale nieuwsblad De Kaap. Zij hebben samen al vijf mannenmodezaken, een outlet en een groothandel in bedrijfskleding voor de zorgsector. Met Niessen komt daar een gemengde kledingzaak voor mannen en vrouwen bij, met merken als Geisha, Gerry Weber, Oroblu, Tom Tailor en Streetone. Het team blijft in zijn geheel aan.