TOP
credit: flickr, taxrebate.org.uk

Ook webwinkelier moet focussen op buitenlander

Er zijn maar weinig buitenlandse kopers in Nederlandse webwinkels te vinden. Dat meldt het FD. Lees hier waarom je je op buitenlanders moet focussen en hoe je dat doet.

Nederlanders kopen steeds meer bij buitenlandse webwinkels. Andersom blijft de internationale verkoop helaas nog achter. Nederlandse webshops hebben maar weinig buitenlandse klanten. Dat meldde het FD vorige week. Lees hier waarom je je wél op buitenlanders moet focussen en hoe je dat doet.

Internationaal webshoppen

Online shoppen bij buitenlandse webwinkels is populair onder Nederlanders. Duitse webwinkels als Zalando, Esprit en Otto zijn in ons land geliefd. Buitenlanders kopen daarentegen weinig bij Nederlandse webshops. Dit komt doordat Nederlandse webwinkeliers hun waar niet internationaal aanbieden, zegt OC&C-partner Marc van der Goot. Het consultantsbureau deed samen met Google onderzoek naar 1.500 webwinkels in de zes grootste e-commercemarkten.

100 miljard euro

Nederlandse webwinkels als Wehkamp, Bol.com en Coolblue hebben niet geïnvesteerd in meertalige webshops en lokale betalingssystemen, bezorging of assortimenten. Niet verassend heeft Wehkamp dan ook geen buitenlandse klanten. Het bedrijf heeft op korte termijn ook geen internationale plannen. Volgens Van der Goot is het nog niet te laat voor een ommezwaai. Grensoverschrijdend starten is online juist veel makkelijker dan offline. Het is echter moeilijk nu nog een plek te veroveren tussen grootmachten als Zalando en Amazon. Toch is het zeker de moeite waard: OC&C verwacht dat de export uit webshops in de zes onderzochte markten doorgroeit tot 100 miljard euro in 2020.

Succesvol de grens over

Webwinkeliers die de grens over willen worden door Van der Goot geadviseerd om in België te starten. De concurrentie is daar nog beperkt. Bovendien kun je vanuit Wallonië weer gemakkelijk Frankrijk in. Ook Oostenrijk, Polen en de Scandinavische markt bieden volgens Van der Goot groeikansen voor Nederlandse winkelbedrijven. Nederlandse bedrijven die het online al goed doen over de grens zijn C&A, Scotch & Soda, Gaastra en G-Star. Asos, Net-a-Porter en Burberry zijn Britse webwinkels waar we nog wat van kunnen leren.

Hoe doe je dat?

Wie online succesvol wil zijn in het buitenland moet investeren in de lokale taal, distributie en marketing. Wat hier werkt hoeft niet over de grens te werken. Zelfs in Europa kan de cultuur erg verschillen, die van grote invloed is binnen de retail. SEOshop is een bedrijf dat je kan helpen om online – en met succes – de grens over te gaan.  

Lees ook: Webshops, ga naar Duitsland!