TOP

Ook duurzaam tassenmerk Myomy over de kop door corona: ‘Gehoopte herstel bleef uit’

Myomy is failliet. Na zware coronajaren bleef het gehoopte herstel na de pandemie uit, blijkt uit het verslag van de curator. Verschillende partijen tonen interesse om het duurzame tassenmerk voort te zetten.

Beeld: Myomy

Goodforall B.V., de bv waaronder Myomy opereerde, vroeg het faillissement midden maart zelf aan na jaren van tegenvallende resultaten. Dat blijkt het eerste verslag van curator Jeroen Rouers, die momenteel de mogelijkheden voor een doorstart onderzoekt. Verschillende partijen tonen interesse. De komende dagen worden de biedingen geïnventariseerd en wordt duidelijk of en hoe het duurzame tassenmerk verdergaat.

Herstel bleef uit

De laatste jaren waren zwaar voor Myomy. Tussen 2019 en 2021 leed het bedrijf honderdduizenden euro’s verlies. Het tassenmerk was grotendeels afhankelijk van de fysieke verkopen, via de wholesale en de eigen winkel in Amsterdam, en werd hard getroffen door de lockdowns. Het gehoopte herstel na de pandemie bleef volgens bestuurder Marja Baas uit. Door de containercrisis in Azië, waar Myomy Do Goods produceert, kwam de voorjaarscollectie van 2022 niet in februari binnen, maar in mei. Daardoor moesten de producten vrijwel direct in de sale en kwamen de marges verder onder druk te staan.

Hoge voorraad

Myomy probeerde het tij te keren met een reorganisatie, waarbij het team van twaalf naar zes man ging. Het mocht niet baten. Mede door de schuldenlast en hoge overheadkosten bleek de financiële positie bij de start van het nieuwe jaar te verzwakt. Door gebrek aan middelen voor marketing en promotie kwam de verkoop bovendien moeizaam op gang; onderdeel van de boedel is een voorraad van bijna 10.000 tassen, portemonnees en andere (vegan) lederwaren. Het bedrijf heeft geprobeerd om financiers aan te trekken, maar uiteindelijk bleek een faillissement onafwendbaar. De huur van de winkel en het kantoor aan de Berenstraat in Amsterdam zijn eind maart opgezegd. Via de webshop kunnen momenteel geen orders worden geplaatst.

Duurzaam en fairtrade

Myomy brak door met de My Paper Bag van ontwerper Ramon Middelkoop, gebaseerd op de ouderwetse papieren zak. Baas richtte het merk in 2007 op, toen nog onder de naam ‘Goodforall’, om de lederwarenindustrie in India en later ook Bangladesh te verbeteren. Dat wilde ze doen met fairtrade en duurzaam geproduceerde tassen. De werkplaatsen voldoen aan alle eisen van de World Fair Trade Organization: eerlijke inkomens, acceptabele werkuren en een veilige werkomgeving voor de makers en een milieuvriendelijk product voor de consument. Het bedrijf haalde in 2019 nog €500.000 op om de verdere groeiambities – internationale uitbreiding en circulaire productie – te realiseren.