TOP

Ook deze mannenmodemerken zijn nieuw op Modefabriek

Over krap twee weken openen de deuren van Modefabriek. Inmiddels hebben bijna 400 merken zich aangemeld om deel te nemen, waaronder volop nieuwkomers (en terugkomers). Hierbij presenteren we deel 2 van onze mannenmodeselectie.

Foto: Scalpers

Op zondag 10 en maandag 11 juli 2022 is de eerste fysieke editie van Modefabriek sinds de uitbraak van de coronapandemie. De laatste fysieke editie vond plaats in januari 2020. Merken zijn blij dat ze hun collecties weer op een fysieke beurs in Nederland kunnen presenteren, want al bijna 400 exposanten hebben zich aangemeld. Daar zitten genoeg nieuwkomers tussen, plus terugkomers die een tijdje niet op Modefabriek aanwezig zijn geweest. Deze week presenteren we de tweede lichting nieuwkomers in het segment mannenmode.

Brunotti

Voor de nieuwe zomercollectie van seizoen 2023 laat Brunotti zijn hart en expertise voor de (water)sport weer zien. Het merk is gespecialiseerd in het maken van functionele en technische producten. Brunotti wil met de zwemshorts, shorts en hybrid shorts de moderetailers niet alleen verrassen met toffe looks, maar vooral ook met de kwaliteit en functionaliteit die je van een boardsportsmerk kunt verwachten. Brunotti is ruim veertig jaar geleden opgericht door de Italiaan Claudio Brunotti die in 1979 naar Scheveningen kwam om zijn befaamde Brunotti windsurfboards te ontwikkelen. Inmiddels is het merk uitgegroeid tot een lifestylemerk, het wordt verkocht in meer dan 38 landen. Brunotti brengt bikini’s en zwemshorts op de markt, maar ook wintersportoutfits, een SUP en kiteboard.

Lee

Het denimlabel Lee geeft ook acte de presence op Modefabriek met zijn nieuwe zomercollectie. Het merk bestaat inmiddels 130 jaar en staat bekend om zijn premium jeans die een combinatie is van een uitstekende pasvorm en sterke kwaliteit tegen een betaalbare prijs. Evenals veel labels focust ook Lee zich op duurzaamheid. Daarvoor heeft het verschillende doelen gesteld; zo wil het tegen 2025 honderd procent duurzaam gekweekt of gerecycled katoen gebruiken en vaker gebruik maken van natuurlijke verfstoffen. Lee wordt verkocht in meer dan 3.000 winkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Wrangler

Voor Wrangler is het feest dit jaar. Het merk bestaat 75 jaar en viert dat met een collectie limited editions, maar ook een documentaire over het label en muzikale samenwerkingen. Wrangler staat bekend om zijn brede scala aan pasvormen voor mannen, van skinny tot regular en inclusief de populaire Texas-fit die nu ook verkrijgbaar is in een slanke en taps toelopende versie. Daarnaast biedt het een heritage-pakket voor heren, geïnspireerd op authentieke details van cowboykleding, met verbeterde wassings voor de modellen Redding, Greensboro, Larston en Texas. Wrangler heeft een ruime noos-voorraad.

Scalpers

Scalpers is een modemerk dat opereert in het middensegment. Het Spaanse label werd opgericht in 2007 en de eerste winkel werd geopend in Madrid. Scalpers wil mannen helpen los te komen van een traditionele, ingetogen kledingstijl. Daarvoor creëert het elk seizoen collecties die ervoor zorgen dat mannen, vrouwen en kinderen zich uniek voelen. De identiteit van Scalpers vindt zijn oorsprong in de rebellie van de Indianen die vijandelijke scalpen namen om hun vrijheid terug te eisen en ze tentoonstelden als bewijs van moed. Deze rebelse geest wordt vertegenwoordigd door de schedel en de gekruiste beenderen in het logo.

Armedangels

Sinds 2007 maakt Armedangels duurzame mode: ethisch, eco, CO2-neutraal en circulair. Van het simpele idee om T-shirts te bedrukken en donaties in te zamelen voor liefdadigheidsprojecten, is het merk uitgegroeid tot een bedrijf dat nu een van de grootste ‘eco en fair’ modebedrijven in Europa is. Armedangels maakt met een team van 140 mensen vier collecties per jaar en levert hiermee naar eigen zeggen het bewijs dat mode ook op een duurzame en eerlijke manier kan worden geproduceerd. Het merk werkt sinds september 2021 samen met agentuur PDR2 met wie ze de volgende stap maken op de Nederlandse markt.

Ben Sherman

In 2023 viert het merk Ben Sherman 60 jaar. Het Britse merk startte in 1963 met overhemden, maar biedt inmiddels een volledig lifestyle assortiment. Op Modefabriek presenteren ze onder meer de Signature Collection 2023 met ontwerpen die zijn gebaseerd op designs van vroeger, de Heritage Sports capsulecollectie met onder meer colour blocks en stijlvolle katoen- en linnenmixen en de streetwearlijn B By Ben Sherman, een collectie geïnspireerd op de nineties met relaxte, ruime pasvormen.

Cycle

Het jeansmerk Cycle is gestart in 2000 met het maken van kwalitatieve denimitems en is in 2021 op de markt gekomen met een collectie ‘Made in Italy’-jeans die wordt geproduceerd in samenwerking met kleine ambachtslieden en gerenommeerde textielfabrikanten. Door constant op zoek te gaan naar de beste stoffen en leveranciers wil Cycle een nieuwe interpretatie brengen van de hedendaagse denimwereld met een authentieke vintage smaak.

Stetson

Hoedenmerk Stetson stelt duurzaamheid centraal in de collectie voor zomer 2023. Authentieke stijlen gemaakt van materialen met een geschiedenis. Het wordt dichtbij geproduceerd en er wordt gebruik gemaakt van gecertificeerd en biologisch katoen, Normandisch linnen, gerecyclede materialen en milieuvriendelijke kleurstoffen. Hierbij werkt Stetson samen met de Franse stoffenspecialist en vaste partner Velcorex. Stetson voert de koppeling met de natuur door tot in de details met gerecyclede siliconen branding en hangtags waarop QR-codes staan die de CO2-voetafdruk kunnen weergegeven. Bovendien kunnen de hangtags de grond in: er zitten zaadjes in waardoor er weer nieuw groen kan groeien.

Michael Kors

Michael Kors wordt in Europa geleid door New Amsterdam Apparel, de Europese licentiehouder van Michael Kors men’s tailoring, shirts, ties en distributeur voor de ondergoed en loungewear collecties. De collecties zijn ontwikkeld met een sterke Michael Kors-identiteit en premium Europese kwaliteit en fit. Internationaal is New Amsterdam Apparel al jaren actief met deze collecties die worden verkocht bij de grote luxe warenhuizen, maar als Nederlands bedrijf vinden ze het nu tijd stappen te zetten in de Benelux. Daarvoor is een showroom geopend in Diemen waar sales manager Toine Artz de verkoop leidt. De Belgische en Luxemburgse klanten worden geholpen door agentschap L8 Fashion in Antwerpen, door Linda Huls en Kris van de Mierop.

CAT WWR

CAT WWR is een merk van Caterpillar, het Amerikaanse bedrijf bekend van zware machines voor de weg- en water- en mijnbouw. Denk aan diesel- en aardgasmotoren, industrieturbines en diesellocomotieven. Niet zo gek dat het kledingmerk zich profileert als gedurfd en met items van compromisloze kwaliteit die zijn gestyled voor leiders. De Caterpillar-waarden integriteit, hard werken, vastberadenheid en uitzonderlijke service zijn verwerkt in deze kleding. CAT WWR is ontworpen om de hardwerkende reputatie van het merk Caterpillar waar te maken. Voor Caterpillar is uitmuntendheid niet alleen een waarde; het is een discipline en middel om van de wereld een betere plek te maken.