TOP

Online tools voor fysieke winkels

Fysieke winkels moeten hun dienstverlening meer op gebruik via internet afstemmen, bijvoorbeeld met apps, local search en QR-codes. Dat zei Google-man Matt Eichner vorige week in zijn lezing tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Dat schrijft Emerce in zijn verslaggeving over de Webwinkel Vakdagen, die op 25 en 26  januari werden gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Matt Eicher, algemeen directeur Enterprise Search Google, was één van de sprekers. Volgens hem lijken online verkopen totaal geen last te hebben van de economische crisis, met 18% groei.

Mobiel  

Die groei gaat alleen wel steeds vaker ten koste van traditionele verkoopkanalen. Online verkoop vormt nog wel een bescheiden onderdeel van het totale verkoopkanaal, maar het web heeft een enorme invloed op het koopgedrag. Een interessante trend is dat mensen steeds vaker hun mobiel gebruiken in de winkel om zich te oriënteren. Daarom kwam hij met enkele tips voor fysieke winkels.

Tips 

1. Druk op elk bordje met productinformatie een QR-code af die naar een mobiele website of naar een eigen app verwijst. Aan de hand van gps-gegevens zou een app bij voorbeeld kunnen zien in welke vestiging iemand staat en of het product in huis is of niet.

2. Een app zou ook alternatieven van een specifiek product in de winkel kunnen laten zien. Liefst via een zoekfunctie. Consumenten gaan online vaak meteen naar de zoekknop en zoeken niet via productcategorieën.

3. Als een product een gunstige beoordeling krijgt van gebruikers of van de vakpers, maak daar melding van, desnoods in iets grotere letters. Mensen zijn dan bereid meer geld voor zo’n product te betalen.