TOP

Online shoppen in opkomst onder scholieren

Steeds meer scholieren tussen de 12 en 18 jaar bestelt weleens kleding en games via internet. Had twee jaar geleden de helft van de jongeren dat nog nooit gedaan, nu heeft meer dan 60 procent ervaring met online shoppen. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud.

Het gebruik van internetbankieren is minder hard gestegen. In 2009 maakte 42 procent van de jongeren gebruik van online betaalmethodes volgens Nibud, nu is dat 45 procent. Hoe ouder de scholier, hoe meer ervaring met internetbankieren, zo blijkt uit het onderzoek.
Minder te besteden
Scholieren lijken last te hebben van de crisis. Uit het onderzoek is gebleken dat jongeren fors minder te besteden hebben dan twee jaar geleden. Gemiddeld heeft een scholier 103 euro per maand in de portemonnee, terwijl dat in 2009 nog 144 euro was. Met name de inkomsten uit bijbaantjes zijn flink teruggelopen. Het percentage van de scholieren dat een bijbaan had is gedaald van 48 procent in 2008 naar 42 procent dit jaar.
Ouders betalen uitgaven
Ook geven ouders hun kinderen minder geld dan voorgaande jaren. Steeds vaker kiezen ouders ervoor om alle uitgaven voor hun kinderen te betalen, in plaats van maandelijks zak-, kleed- of belgeld te geven. Het Nibud vindt dit een zorgelijke ontwikkeling, omdat scholieren dan niet leren omgaan met een vast budget. Slechts 14 procent van de jongeren is zelf volledig verantwoordelijk voor de kosten van hun kleding en schoenen.
Meisjes meer inkomsten
Opvallend is dat sinds dit jaar meisjes maandelijks meer te besteden hebben dan jongens. Dat is in de 27 jaar dat Nibud onderzoek doet naar het uitgavenpatroon van scholieren nog niet eerder voorgekomen. Maandelijks hebben meisjes 108 euro aan inkomsten, terwijl jongens 99 euro per maand binnenkrijgen.
Jongens krijgen minder kleedgeld
Het verschil in inkomsten onder jongens en meisjes is te wijten aan het feit dat meisjes vaker werken. Ook krijgen jongens veel minder vaak kleedgeld dan meisjes. Van de jongens krijgt 28 procent geld voor kleding ten opzichte van 43 procent van de meisjes. Bovendien bleek uit het onderzoek dat ouders sneller geneigd zijn extra geld aan hun dochters te geven als zij daarom vragen dan aan hun zonen.