TOP

Online kledinghandel groter dan boekenverkoop

Jaren geleden werd er nog gedacht dat het niet mogelijk was om kleding via het net te verkopen. Nu blijkt dat verkopers van kleding en andere mode-artikelen meer omzetten dan de gezamenlijke boekenverkopers.

Uit het onderzoek ‘Gebruik van vergelijkingssites’ van IMNetworks onder 5000 consumenten, komt naar voren dat mode in het voorjaar de grootste van alle categorieën van Nederlandse webwinkels was. Dat ging niet alleen over prijsvergelijkers, maar ook over webwinkels in het algemeen.

Fysieke afhaallocatie
Consumenten zijn niet alleen op zoek naar de laagste prijs, maar hechten ook belang aan betaalgemak en de naamsbekendheid van de online winkel. De helft van de kopers wil bovendien producten terug kunnen sturen. Daarnaast noemt een kwart een fysieke afhaallocatie een must.”Ongeveer een kwart van de mensen blijkt twee keer in de drie maanden iets online te kopen, gevolgd door twee bijna even grote groepen die één of drie aankopen per kwartaal doet”. zegt een van de onderzoekers op emerce.nl.

Vergelijken
Ook het gebruik van vergelijkingssites werd meegenomen in het onderzoek. Het blijkt dan de consument gemiddeld twee vergelijkingssites bezoekt. Dit zijn meestal Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl. Het onderzoek stelt dat eind 2009 13% van de gebruikers van vergelijkingssites naar een shop doorklikte om te kopen. Dat zou vandaag de dag tegen de 20% liggen. Het percentage shoppers dat een vergelijkingssite gebruikte en daarna zelf naar een winkel surfte om een aankoop te doen steeg van 33 naar 37%.