TOP

Online duurzaam winkelen te onbekend bij consument, retail voorbereid op coronagolf en 4funkyflavours op North Sea Jazz

De retail is voorbereid op een volgende coronagolf, 4funkyflavours opent winkels op North Sea Jazz en consumenten weten niet altijd hoe ze online duurzaam kunnen winkelen, blijkt uit onderzoek. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 27 juni.

Foto: Sanne Peper

Online duurzaam winkelen te onbekend bij consument

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66 procent), maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die Thuiswinkel.org heeft laten uitvoeren door Stakeholderwatch. Mensen willen we wel hun gedrag aanpassen, zo zegt 84 procent bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. Bijna 70 procent zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die er is. Iets meer dan een derde van de consumenten (36%) is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Volgens Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, is het goed nieuws dat de consument in de enquête aangeeft zijn gedrag aan te willen passen om duurzamer online te shoppen. “We moeten consumenten handvatten geven voor hoe ze dat moeten doen. Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid over het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is cruciaal om klanten inzicht te geven, om transparant te zijn over duurzamere keuzes, en om ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden. Die moet je duidelijk te laten zien.”

4funkyflavours op North Sea Jazz

4funkyflavours gaat opnieuw zij collectie verkopen tijdens het North Sea Jazz festival dit jaar. Dat meldt het merk in een persbericht. Het label dat dat eerder ook in 2019, klaarblijkelijk naar tevredenheid. Komende editie heeft 4funkyflavours twee winkels op het terrein, namelijk op Central Square en de Nile Square. De laatst genoemde locatie is naast het hoofdpodium en heeft een rooftop waar hapjes en drankjes worden geserveerd. 4funkyflavours is begonnen als een baby- / kindermerk, in januari 2010 werd de eerste collectie uitgebracht. Het daarop volgende seizoen al uitgebreid naar een collectie van kinderen tot 12 jaar. In januari 2014 presenteerden ze de eerste vrouwencollectie en een jaar later breidden ze deze uit met een mannen.

‘Retail voorbereid op coronagolf’

Retailers hebben voldoende bescherming klaar liggen om oplopende coronabesmettingen op te vangen, schrijft De Ondernemer naar aanleiding van de coronabrief die de achterban van MKB-Nederland en VNO-NCW kreeg vorige week. Hierin tippen de organisaties gezamenlijk wat bedrijven zelf kunnen doen om het virus eronder te houden nu het aantal coronabesmettingen weer oploopt. Boekverkoper Fabian Paagman – eigenaar van vestigingen in Den Haag, Delft en Leidschendam – gaat pas acteren als het hem wordt verplicht. “Als we nu iets gaan doen, werkt dat alleen maar verwarrend”, vertelt Fabian Paagman. Anke Griffioen van Caland/Schoen in Rotterdam heeft alles in het magazijn klaarliggen. “Ik leef met de dag. Als er beperkende maatregelen worden opgelegd dan voer ik die uit. In bereid me niet voor. Door de maatregelen uit het verleden weet ik namelijk precies wat ik moet om onze klanten veilig te kunnen laten winkelen.” Inretail stipt het onderwerp ook aan in de nieuwsbrief om het bewustzijn rond dit onderwerp te activeren, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis. “We willen vooral geen paniek uitstralen. Het gaat om de adviezen van de Rijksoverheid onder de aandacht brengen. Het betreft dan de basisregels als thuiswerken bij klachten, goed ventileren, handen wassen en in je ellebogen niezen.”

Afstudeerkandidaten Gerrit Rietveld presenteren werk

De afstudeerkandidaten van de Rietveld Academie hebben afgelopen vrijdag hun werk geshowd tijdens de jaarlijkse modeshow die voor deze studenten worden georganiseerd. Dat staat in een persbericht. In de Centrale Markthal werden de afstudeerprojecten gepresenteerd van Marijn Abel, Amanda Bellman, Selma Carlsson, Eva Chauvin, Marie Jacquet, Lotte de Jager, Enzo Aït Kaci, Kilian Mercadie, Papa Yorick, Marlene Stach en Inès Vivier. Ook werd een selectie uit het werk van eerste- en tweedejaars modestudenten getoond. De afstudeerkandidaten boden een gevarieerd overzicht van aan mode gerelateerd werk, waarbij ook aandacht was voor mogelijke toekomstige praktijken op het gebied van mode en daarbuiten. Alle studenten zijn gedurende hun hele opleiding aan de Rietveld aangemoedigd een persoonlijke en kritische houding te ontwikkelen ten opzichte van mode, en soms ook af te wijken van dat vakgebied, aldus het perscommuniqué. Hierdoor wordt het volgens het opleidingsinstituut mogelijk om veranderingen aan te brengen in de materiële en immateriële cultuur en waardesystemen, de verhalen en de tradities binnen het vak.