TOP

Online consumentenbestedingen gestegen

De online consumentenbestedingen zijn het afgelopen jaar met 17 procent toegenomen. Deze groei lag in de voorafgaande jaren hoger, maar is toch positief vergeleken met de omzetdaling van 4,8 procent van de detailhandel.

Dit liet Thuiswinkel.org gisteren weten. De totale online bestedingen kwamen afgelopen jaar op 6,38 miljard uit, dit is 17 procent meer dan in 2008. Deze cijfers komen uit de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn nu geijkt aan het retailpanel van GfK Retail & Technology.

Meer bestellingen
De groei van online bestedingen komt volgens de onderzoekers omdat consumenten online meer bestellingen plaatsten. Gemiddeld zijn er per consument 6,2 bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent vergeleken met 2008. Gemiddeld werd er online 737 euro uitgegeven, dit is een stijging van 13 procent. Vorig jaar kochten 8,65 miljoen Nederlanders minstens één product online.

 

Verdere groei verwacht 

Uit ditzelfde onderzoek komt ook naar voren dat 96 procent van de webshoppers tevreden is over de online aankopen. Vooral het gemak van thuiswinkelen wordt gewaardeerd. Bijna de helft van de aankopen werd via iDeal gedaan, dit is volgens het onderzoek ook gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. De onderzoekers verwachten dat online retail ook dit jaar verder zal groeien.