TOP

Online bestedingen gestegen in Q3, PostNL kan niet alle pakketten van webshops aannemen en winkeliers blijken creatief met logistiek

De online consumentenbestedingen groeiden in het derde kwartaal van 2020 met 4% naar 5,7 miljard euro. PostNL kan door de toegenomen drukte niet meer alle pakketten ophalen bij webwinkels. En Inretail ziet dat mode-ondernemers creatieve oplossingen bedenken om hun klanten te bereiken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 22 december 2020.

Online bestedingen +4% in derde kwartaal

De online consumentenbestedingen groeiden in het derde kwartaal van 2020 met 4% naar 5,7 miljard euro. De groei was minder sterk dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar is de stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de online bestedingen en het aantal online aankopen van producten (respectievelijk +36% en +34%). De online bestedingen groeiden vooral in de segmenten Home & Living (+106%), Food/Nearfood (+61%) en Sport & Recreatie (+51%). Op het gebied van diensten is er nog altijd een sterke afname te zien (-48%). In totaal zijn er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen, een groei van 7%. Corona heeft hier een groot aandeel in gehad, want in het derde kwartaal van 2019 was het aantal online kopers zo goed als gelijk gebleven ten opzichte van een jaar daarvoor.

PostNL kan niet alle pakketten van webshops aannemen

PostNL kan, ondanks een verdere verruiming van de capaciteit, door de toegenomen drukte niet meer alle pakketten ophalen bij webwinkels. Dat zegt directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek van PostNL maandag tegen Nu.nl. Ook kunnen kleine zakelijke klanten minder aanleveren en worden consumenten opgeroepen hun retouren vast te houden tot 7 januari. Sinds de sluiting van de niet-essentiële winkels bestellen mensen nog veel meer online. PostNL is al opgeschaald naar 1,7 miljoen pakketten per dag, wat volgens het bedrijf het maximaal haalbare is. Voor Black Friday en Sinterklaas was de capaciteit al opgehoogd tot 1,5 miljoen pakketten. Hoeveel er nog kan worden opgehaald en bij welke winkel, wordt per dag bekeken. Ook kunnen kleinere zakelijke klanten niet meer al hun te versturen pakketten aanleveren bij de pakketpunten, waarvan nog ongeveer tachtig procent open is. PostNL plaatst nu op zo’n twintig plekken mobiele pakketpunten bij bijvoorbeeld supermarkten of bouwmarkten. Consumenten kunnen nog wel hun eigen pakketjes versturen.

Strenger optreden tegen winkeliers die lockdown omzeilen

Gemeenten gaan strenger optreden tegen niet-essentiële winkels die vanwege de lockdown zijn gesloten, maar toch spullen verkopen. Dat zei minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid na afloop van het wekelijks overleg met alle veiligheidsregio’s, meldt NOS. Op een aantal plaatsen wordt erg creatief omgegaan met de regels. In meerdere gemeenten zetten ondernemers bijvoorbeeld een kraampje met spullen voor de deur. Dat mag niet, want zij hebben daar geen vergunning voor. Ook mogen winkeliers klanten niet een voor een binnenlaten. Bij sommige groothandels was het afgelopen weekend erg druk, wat ook als ongewenst wordt gezien. Minister Grapperhaus gaat kijken of aan die drukte iets kan worden gedaan.

Winkeliers creatief met logistiek

Inretail ziet dat mode-ondernemers creatieve oplossingen bedenken om hun klanten te bereiken, schrijft Jan meerman in zijn wekelijkse column. Verkoop aan huis is weer helemaal terug van weggeweest. Er worden zelfs bussen gehuurd om met collecties langs klanten te rijden. Plaatselijke winkeliers steken online multinationals naar de kroon met ongekende bezorgtijden. Lokale fietskoeriers bestaande uit studenten of mensen die zonder werk zijn komen te zitten kunnen sneller bezorgen dan Post NL en DHL. Voor 15:00 uur besteld, is om 18:00 in huis. Een Gelderse ondernemer heeft zelfs een deal gesloten met een taxibedrijf. Een slimme zet zo blijkt, nu de bestaande logistieke ketens verstopt raken. Inretail heeft een overeenkomst gesloten met Sushi King, dat met hun bezorgers op 58 plaatsen in Nederland retailers kan helpen om aankopen snel en duurzaam bij de klant te bezorgen. Verder hoopt de organisatie binnenkort rond te komen met het snelgroeiende bezorgbedrijf FlexY van rapper Ali B. FlexY heeft in alle provincies een slim bezorgsysteem opgezet. Hiermee wordt ingespeeld op de groeiende herwaardering van de lokale ondernemer. Die heeft de gunfactor, on- en offline. “Ondernemers zijn een slag apart, met hun tomeloze energie, creativiteit en leiderschap. Iets waar ze in Den Haag nog een puntje aan kunnen zuigen”, besluit Jan Meerman.

Meer duurzame grondstoffen bij kledingproductie

Het aandeel duurzamere grondstoffen neemt opnieuw toe bij de kleding- en textielbedrijven die zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. In 2017 was 16 procent van de grondstoffen duurzamer, in 2018 28 procent en in 2019 is dit opgelopen tot 38 procent. De bedrijven die zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel (CKT) zijn verplicht jaarlijks hun gebruikte grondstoffen door te geven. Katoen is veruit de meest gebruikte grondstof door CKT-bedrijven. In 2019 gebruikten de kleding- en textielbedrijven aangesloten bij het Convenant hiervan zo’n 50 miljoen kilo. Hiervan is 55 procent duurzamer, een stijging van 13 procentpunt ten opzichte van 2018. Ook het gebruik van duurzamere materialen afkomstig van dieren laat een forse stijging zien. Dit is 21 procent in 2019, een stijging van 17 procentpunt ten opzichte van 2018. Dit komt doordat het aandeel duurzamer dons sterk is gestegen. Het gebruik van gecertificeerd polyester en polyamide neemt eveneens toe.

Nieuwe expo Fashion for Good te zien via digitale museum tour

Vorige week op 17 december opende in het Fashion for Good museum een tentoonstelling met de winnende looks van de duurzame mode-ontwerpwedstrijd Redress Design Award. De wedstrijd viert haar tienjarig jubileum dit jaar en daarom is ook het werk van een aantal succesvolle alumni toegevoegd aan de tentoonstelling. Alle looks zijn gemaakt met zero-waste, up-cycling en reconstructietechnieken. Ook worden alumni-looks en -producten exclusief verkocht in de Fashion for Good museumshop. Juliana Garcia Bello is de winnares van de Womenswear Redress 2020 en heeft haar eigen merk Garciabello. Ze woont momenteel in Nederland en won in 2019 al de Fashion Makes Sense Award. Haar genderneutrale collectie kan de drager zelf aanpassen qua maat. De items zijn gemaakt van gedoneerde kledingstukken gecombineerd met biologisch katoen en ontworpen met verschillende soorten zero-waste patronen. De vorige week aangekondigde lockdown betekent niet dat de tentoonstelling niet gezien kan worden. Vanwege de coronamaatregelen zijn het museum en de shop weliswaar fysiek gesloten, maar de tentoonstelling is tot 17 februari te bezichtigen via een Engelstalige digitale tour met een persoonlijke gids.

Hoofdbeeld: Redress