TOP

Online bestedingen gegroeid, nieuwe winkels voor Bronx en Victoria’s Secret en hoe slecht is de plastic tas?

De online bestedingen van Nederlandse consumenten stegen in 2019 met zeven procent. Schoenenmerk Bronx opent de allereerste fysieke winkel en Victoria's Secret opent de eerste ‘echte’ lingeriewinkel in Nederland. En het gebruiken van een papieren of katoenen tas is niet persé beter voor het milieu dan een plastic tas. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 10 maart 2020.

Amazon.nl vandaag live

Er wordt al maanden over gesproken, maar vandaag is de Nederlandse webshop van Amazon dan eindelijk live. Duizenden Nederlandse bedrijven starten vandaag met verkopen op Amazon.nl. De webshop verkoopt meer dan een miljoen producten in meer dan 30 categorieën, waaronder kleding.  Het aanbod op Amazon.nl omvat Nederlandse merken als Hunkemöller en Scotch & Soda. “Vandaag is slechts het begin van Amazon.nl. We gaan altijd voor de lange termijn bij Amazon en streven naar de beste klantervaring in Nederland,” aldus Roeland Donker, Country Manager Amazon.nl. “We werken dagelijks keihard aan het uitbreiden van ons assortiment, lage prijzen en een gebruiksvriendelijke winkelervaring om het vertrouwen van de Nederlandse consument te winnen.”

LEES OOK: HOE OVERLEEF JE ALS MODERETAILER TUSSEN AMAZON EN ALIBABA?

Online bestedingen gegroeid naar € 25,8 miljard uit in 2019

De online bestedingen van Nederlandse consumenten stegen in 2019 met 7% naar € 25,8 miljard. Het aantal aankopen groeide met 4% naar 258 miljoen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor over het vierde kwartaal van 2019, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. De groei komt voor een belangrijk deel door de sterke stijging in online uitgaven binnen food/nearfood (+24%). Andere categorieën met een grote groei zijn schoenen & personal lifestyle (+19%) en huishoudelijke elektronica (+16%). Het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandel is 10,3%.

Kuyichi aangesloten bij Fair Wear Foundation

Jeansmerk Kuyichi is lid geworden van de Fair Wear Foundation. Met deze stap wil het duurzame denimmerk zich nog harder maken voor een verbetering van de werkomstandigheden in kledingfabrieken. Fair Wear controleert dat met fabrieksaudits en een jaarlijkse Brand Performance Check. Kuyichi is al eerder Fair Wear lid geweest: van 2013 tot 2015, toen het bedrijf een doorstart maakte met Peter Schuitema. Inmiddels is er hard aan het merk gebouwd en Schuitema is dan ook blij dat de samenwerking met Fair Wear weer opgestart wordt.

Naast een jaarlijkse beoordeling zal Kuyichi toegang krijgen tot trainingen, kennis, tools, netwerken en actuele informatie over ontwikkelingen in de leefgebieden waar het merk produceert. “Elke productieketen kent verbeterpunten waar je als merk continu aan moet blijven werken. Via ons lidmaatschap bij Fair Wear kunnen we nog beter samenwerken met onze fabrieken om goed om te gaan met hun werknemers. En hopelijk andere merken inspireren om ook kritischer naar hun eigen keten te kijken. Dat is hard nodig in de huidige kledingindustrie”, zegt Peter Schuitema.

Bronx opent eerste winkel

Het Nederlandse schoenenmerk Bronx opent op 26 maart de allereerste winkel. Dat schrijft Fashion United. De winkel komt in de Negen Straatjes in Amsterdam (in de Runstraat). Bronx bestaat al sinds 1886. Vier jaar geleden werd het merk geherpositioneerd. De collecties werden iets kleiner en wat hoger geprijsd. Ook kwam er meer aandacht voor marketing om de naamsbekendheid te vergroten. Ook werd toen de webshop gelanceerd.

Victoria’s Secret breidt uit in Nederland

Victoria’s Secret gaat een winkel openen in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De vestiging gaat in de tweede helft van dit jaar open, samen met de grote opening van het winkelcentrum. Dat schrijft Retailtrends. Het wordt de eerste Nederlandse winkel van de retailer waar de volledige collectie te koop zal zijn. Victoria’s Secret heeft momenteel drie winkels in Nederland: op Amsterdam Centraal, Amsterdam Schiphol en Eindhoven Airport. Hier wordt echter niet de volledig collectie lingerie, badmode en nachtkleding verkocht. Deze kleine winkels verkopen voornamelijk beautyproducten, tassen en accessoires, naast enkele losse items onder- en nachtmode. Naast de winkel in Leidschendam komt er nog een ‘echte’ winkel van het lingeriemerk in Nederland, waarschijnlijk in het centrum van Amsterdam.

Westfield Mall of The Netherlands

Hoe slecht is de plastic tas voor het milieu?

Het gebruiken van een papieren of katoenen tas is niet persé beter voor het milieu dan een plastic tas. Dat blijkt uit de uitzending van 9 maart 2020 van Tros Radar. De slechte reputatie van de plastic tas komt vooral door de gevolgen achteraf, wanneer de tas in het milieu terecht komt. Maar als wordt gekeken naar het productieproces blijkt de plastic tas een beter alternatief dan de katoenen tas. Plastic tassen worden van aardolie gemaakt via een efficiënt productieproces terwijl de productie van een katoenen tas zeer milieubelastend is.

Uit Deens onderzoek blijkt dat de katoenen tas 52 keer moet worden gebruikt om dezelfde milieu impact te hebben als een plastic tas, ervan uitgaande dat die eenmalig wordt hergebruikt als pedaalemmerzak voordat hij verbrand wordt. En als je het water- en energiegebruik meerekent zelfs 7.100 keer. Voor biologische katoenen tassen is dat zelfs 20.000 keer vanwege de lagere oogstopbrengsten. Een papieren tas zou je 43 keer moeten hergebruiken voor dezelfde milieu-impact als een plastic tas. De uitvinder van de plastic tas bedacht in 1959 juist een alternatief voor de papieren tas waarvoor veel bomen gekapt moesten worden. Het was nooit de bedoeling dat de plastic tas een wegwerpartikel zou worden.