TOP

Online aankopen stabiliseren, nostalgie trend van 2022, TK Maxx naar Utrecht

De online aankopen groeien niet meer zo hard, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor over het derde kwartaal van 2022. Het meest dominante trendthema van 2022 is nostalgie, volgens het eerste trendrapport van Klarna. En zowel Lee en Wrangler als TK Maxx openen nieuwe winkels in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 15 december 2022.

Hoofdbeeld: TK Maxx

Online aankopen stabiliseren

In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen licht gestegen. In totaal hebben Nederlandse consumenten €7,2 miljard online uitgegeven, vier procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De groei wordt veroorzaakt door een groei in online bestedingen aan diensten (+14%), vooral pakketreizen en toegangstickets. Die groei komt vooral door gestegen prijzen. In aantal aankopen van online diensten is er slechts een stijging van één procent.

Omdat consumenten minder producten kopen daalt het totaal aantal online aankopen met vijf procent. “De extremen die we afgelopen twee jaar hebben gezien, zijn er nu uit”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org in een persbericht. “Kijken we terug naar 2019, voor corona, dan liggen het aantal aankopen en de online bestedingen van zowel producten als diensten nu alsnog gemiddeld hoger.”

Nostalgie de trend van 2022

Het meest dominante trendthema van 2022 is ‘nostalgie’, blijkt uit het eerste jaarlijkse trendrapport van Klarna: The Checkout. Hierin zijn de populairste shoppingtrends van 2022 in kaart gebracht aan de hand van de populairste producten van shoppers wereldwijd. Trendexpert Agus ‘The Algorythm’ Panzoni, die samen met Klarna aan het rapport werkte, ziet een verlangen naar gelukkiger, meer zorgeloze tijden als de drijvende factor achter de trends. Interessant voor mode is subtrend Hyper femininity, waaronder Barbiecore, Bimbocore en Balletcore vallen.

Deze trend wordt aangedreven door de toename van de verkoop van plateauzolen, roze jumpsuits, tulen rokken, jelly shoes en minirokken. Daarnaast is er de Y2K trend met fashion items uit de vroege jaren zero, zoals baguettetassen, korte T-shirts, legerbroeken en jeans met een lage taille. Counterculture is geworteld in grunge en pop-punk uit de jaren tachtig en negentig met doorschijnende tops, fluwelen rokken en leren jasjes. De Regencycore trend is geïnspireerd op de Victoriaanse en Regency-periode met items als offshoulder jurken, tiara’s, korsetten en pareloorbellen en -kettingen.

Lee Wrangler opent duobrand-winkel in Kalverstraat

De Amerikaanse jeansmerken Lee en Wrangler, beide onderdeel van Kontoor Brands, gaan een winkel openen in de Kalverstraat in Amsterdam. Daarvoor hebben ze een langjarige huurovereenkomst gesloten voor de huur van 190 vierkante meter winkelruimte op de begane grond en de bovengelegen verdiepingen aan de Kalverstraat 171. Dat meldt vastgoedadviseur CBRE. De merken openen hiermee hun eerste gezamenlijke denimwinkel in Amsterdam. De nieuwe winkel komt naast die van Levi’s in de Kalverstraat. Onlangs opende Lee en Wrangler de eerste duobrand-winkels in Berlijn en Keulen. CBRE adviseert Lee en Wrangler over de Europese uitbreiding.

Curator Miss Etam eist miljoenen van NXT

De curator van de failliete winkelketens Miss Etam en Steps eist 4,5 miljoen euro van de bestuurders van moederbedrijf NXT Fashion wegens onbehoorlijk bestuur. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een persbericht. Curator Nils Reerink noemt het handelen van ondernemer Martijn Rozenboom, die de winkelketens in 2020 overnam na het faillissement van FNG Group onrechtmatig. Rozenboom bracht de overgenomen ketens onder bij NXT Fashion, sloot tientallen winkels, verkocht Claudia Sträter en Expresso en bracht de loonkosten voor zo’n zeshonderd medewerkers onder bij bedrijven die later failliet gingen terwijl de opbrengsten apart werden gezet bij niet-failliete onderdelen.

Hierdoor houdt de curator de bestuurders van NXT Fashion Group aansprakelijk voor de faillissementstekorten met een totaal van ongeveer 4,5 miljoen euro, schrijft Reerink in een gezamenlijk statement met de bestuurders van NXT Fashion volgens RTL Nieuws. Volgens mislukte de doorstart echter door de lockdown. Omdat de winkels werden gezien als nieuwe bedrijven kon hij geen beroep doen op coronasteun. Eerder beklaagde vakbond AVV zich al over het opknippen van zijn bedrijf in allerlei bv’s, om vervolgens het deel met personeel failliet te laten gaan.

TK Maxx opent winkel in Utrecht

Off-price retailer TX Maxx opent in het voorjaar van 2023 de zestiende vestiging in Nederland in Utrecht. De nieuwe locatie van het warenhuis is aan de pleinzijde van de Oudegracht in een historisch gebouw met uitzicht op de gracht. De komende maanden wordt het pand van 1.800 vierkante meter, waarin voorheen H&M huisvestte, verbouwd. De nieuwe winkel levert ongeveer 70 nieuwe banen op. Vacatures zullen worden vervuld door zowel interne als externe kandidaten en door middel van lopende samenwerkingen met het UWV en de gemeente. Zeven jaar geleden opende TK Maxx de eerste Nederlandse winkel in Groningen, snel gevolgd door meerdere openingen. Eerder dit jaar opende TK Maxx aan het Damrak in Amsterdam de grootste winkel van Nederland. TK Maxx is onderdeel van TJX Europe, met meer dan zeshonderd winkels in Europa. Moederbedrijf The TJX Companies is gevestigd in de Verenigde Staten. De formule verkoopt merken met hoge kortingen op de adviesprijs.