TOP

Online aankopen geven Europese retail een boost

Rondom de kerstdagen gaven Nederlanders in vergelijking met andere Europese consumenten het meeste via internet uit. Lagere prijzen, betere leveringen en het groeiende aanbod van webshops zorgden voor deze sterke verkoop. Dit meldt onderzoeksbureau CB Richard Ellis (CBRE).

In Nederland nam de online verkoop in de maanden november en december met maar liefst 40 procent toe, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25%) en Frankrijk (24%). Peter Gold, hoofd van het onderzoeksbureau, reageert: “De toename van online sales laat zien dat consumentenaankopen aan een constant verandering onderhevig is.  Het online shoppen wint aan vertrouwen en online shoppers profiteren  van steeds meer internetaanbiedingen.”

Polen
Ondanks deze mooie cijfers is er nog steeds een grote slag te slaan op het gebied van online retailing. Gold: “Internationale retailers kunnen hun verkoop op de Europese markt vergroten, in het bijzonder in de Oostbloklanden. Zo is Polen de snelst groeiende online markt in 2011.”

Voorzichtig
Verder meldt het onderzoeksbureau dat ondanks de stijging van online verkopen, waren Europese consument toch ook duidelijk voorzichtiger in de uitgave. Redenen hiervoor zijn het slechte weer, hogere btw-tarieven en stijgende prijzen in sommige markten. Met name in Oostbloklanden als Polen en Hongarije.