TOP

Online aandeel blijft stijgen, Veja opent in Berlijn en meer tijd voor aflossen belastingschuld

Ondernemers krijgen langer de tijd om hun belastingschuld af te lossen, mits ze kunnen aantonen dat hun bedrijven levensvatbaar zijn. Verder: opnieuw verwachten Nederlandse consumenten in de toekomst een groter deel van hun bestedingen online te doen, Veja strijkt neer in Berlijn en wie wint de Meester Koetsier Award 2022? Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 8 juli.

Foto’s: Veja

Ondernemers krijgen meer tijd voor aflossen belastingschuld

Ondernemers krijgen langer de tijd om hun belastingschuld af te lossen: geen vijf, maar zeven jaar. Bedrijven die hiervoor in aanmerkingen willen komen, moeten daarvoor wel eerst een ‘lichte toets voor levensvatbaarheid’ doorstaan. Dit plan van de VVD kon op donderdag 7 juli rekenen op een ruime Kamermeerderheid van CDA, CU, D66, PVV en SGP. Aan welke criteria ondernemers moeten voldoen, is nog niet bekend. Dat wordt de komende maanden verder uitgewerkt.

Lees verder: Ondernemers krijgen meer tijd om belastingschuld af te lossen, onder voorwaarden

ShoppingTomorrow: ‘Online bestedingen blijven komende 5 jaar stijgen’

Opnieuw verwachten Nederlandse consumenten een groter deel van hun bestedingen over vijf jaar online te doen. Het verwachte online omzetaandeel stijgt van 37 procent in 2025, naar 40 procent in 2026, tot 41 procent in 2027. Dat blijkt uit onderzoek van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, dat is uitgevoerd door GfK. In de modebranche liggen die percentages iets hoger: het verwachte aandeel in online kledingverkopen komt in 2027 op 46 procent uit en bij schoenen is dit 41 procent. De voorkeurskanalen blijven hetzelfde; 70 procent van de consumenten shopt het liefst in de fysieke winkel en 30 procent op het web. Uit het onderzoek blijkt verder dat 53 procent van de consumenten in 2027 verwacht de helft of meer van hun online aankopen via de smartphone te doen. 7 procent verwacht zelfs dat over vijf jaar alle mobiele aankopen via de smartphone zullen gaan.

Veja strijkt neer in Berlijn

Veja strijkt neer in Berlijn. Het Franse ecosneakermerk opent een brandstore in de Alte Schönhauser Straße in Mitte, een van de bekendste straten van de Duitse hoofdstad. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het minimalistische interieur is van de hand van het lokale architectenbureau Gonzalez Haase, dat koos voor ruwe materialen: beton, eikenhout, staal en – opvallend – aarde. De presentatieblokken zijn gemaakt van ‘rammed earth’, een mengsel van aarde en beton dat is bedacht door ambachtsman Frank Lennart. De winkel wordt van stroom voorzien door Bürgerwerke, een leverancier van hernieuwbare elektriciteit. Naast de mannen-, vrouwen- en kindercollecties heeft de winkel een eigen werkplaats van het herstellen en schoonmaken van sneakers.

Zalando stopt met stylingservice Zalon

Zalando stopt met stylingdienst Zalon. Dat meldt de e-tailer in een bericht alle klanten. De dienst wordt per 1 oktober opgeheven in Nederland, Duitsland en Zwitserland. In België, Oostenrijk en Zweden valt het doek al per 1 augustus. Een opvolger is al in de maak: Zalando werkt aan een nieuwe personal shoppingservice op Zalando Plus. Zalon is vijf jaar actief geweest in Nederland; de dienst werd in 2015 in Duitsland gelanceerd en een jaar later naar ons land uitgerold.

Meester Koetsier Award voor luchtzuiverende stof Worxy

De Meester Koetsier Entrepreneur Award 2022 is gewonnen door TMO-studenten Sara Al-Sarayfi en Lotte Berbers voor hun bedrijf Worxy, een luchtzuiverende stof. Het materiaal zet schadelijke materie om in klimaatneutrale en onschadelijke gassen. De studenten ontwikkelden de stof met medewerking van de Universiteit Twente en de TU Eindhoven. De vakjury bestempelde Worxy (samentrekking van ‘work’ en ‘oxygen’) als het winnende concept vanwege het ‘innovatieve en oplossende karakter én de wetenschappelijke onderbouwing ervan’.

Het idee ontstond tijdens het onderzoekssemester van hun opleiding, vertellen Al-Sarayfi en Berbers in een persbericht. “Tijdens ons onderzoek kwamen we erachter dat Nederland samen met Noord-Italië aan de top staat qua luchtvervuiling. Met ons product hopen we een bijdrage te leveren aan afname hiervan en daarmee de gezondheid van mens en milieu te verbeteren.” Al-Sarayfi en Berbers richten zich in eerste instantie op de productie van werkkleding. “Daar is de impact veel groter. Werkkleding is vaak verplicht, gewone mode natuurlijk niet.” Met het prijzengeld van 10.000 euro gaan ze verder met het ontwikkelen en patenteren van de stof. Ook staan er gesprekken gepland voor pilot-samenwerkingen met grote producenten van werkkleding. “Deze prijs gaat absoluut bijdragen aan het realiseren van onze ambities en dromen: het zuiveren van lucht met kleding in plaats van vervuilen dóór kleding.”

Winnaars Sara Al-Sarayfi en Lotte Berbers met hun prijs en juryleden Patric Hanselman, Mariette Hoitink, Lena Widmann en Charles Kalhorn. Foto: TMO Fashion Business School