TOP

Onderzoek: ‘Winkels in binnensteden het meest last van internet’

Winkeliers in de Nederlandse binnensteden lijden het meest onder het groeiend aantal webwinkels. Dat komt naar voren uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2011.

Winkel uit, winkel in. Het gebeurt steeds minder in de binnensteden, maar vaker digitaal. Niet alleen het gedeeltelijk verdwijnend vergelijkend winkelen zet de retail in de binnensteden onder druk, er wordt sowieso steeds meer mode, luxe en electro online gekocht. Ook is het nog eens zo dat de meeste internetshoppers in de grote steden wonen, meldt het rapport Randstad Koopstromenonderzoek 2011. In het rapport wordt gekeken naar de ontwikkelingen binnen het randstedelijke winkelvastgoed en de consumententrends die daaronder liggen.

Leegstand
In 2004 werd voor het laatst een koopstromenonderzoek gedaan in de randstad. Net als in dat jaar is 7% van de winkelruimte in het onderzochte gebied ongebruikt. Maar  omdat er sinds 2004 wel zo’n 1,2 miljoen m2 aan winkelvloeroppervlak is bijgekomen (+9%), is het aantal ‘lege meters’ in verhouding gegroeid. Er is dan ook deels gebouwd voor leegstand, concludeert het rapport. Het totaal aantal winkeliers per meters winkelvloeroppervlak de afgelopen zeven jaar geslonken, wat duidt op een letterlijke schaalvergroting in de Nederlandse retail.

Verschraling
In de kleinere winkelgebieden is het vooral de verschraling van het aanbod dat de consument naar de online winkel duwt. Volgens het onderzoek zal ‘hier het minder ruime en volledige winkelaanbod er toe bijdragen dat er vaker voor het gemak van online winkel wordt gekozen in plaats van af te reizen naar een winkel in een andere gemeente’.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht, de deelnemende stadregio’s, gemeentes en Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).