TOP

Onderzoek wijst uit: dit maakt streetwear zo succesvol


Streetwear heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van een nichesegment tot een allemansvriend van formaat. Streetwearmedium Hypebeast deed onderzoek en concludeert dat deze markt nog tal van interessante kansen biedt voor merken en retailers.

In het veelomvattende Streetwear Impact Report laten Hypebeast en Strategy&, het consultancybureau van PwC (PricewaterhouseCoopers) hun licht schijnen over een van de meest besproken modesegmenten van de afgelopen jaren. Zo schetsen ze in vier hoofdstukken hoe streetwear van een underground-positie is uitgegroeid tot een wereldwijde trend, waarvan het einde nog niet in zicht is. Om verschillende aspecten in kaart te brengen zijn onder meer 40,960 streetwearconsumenten ondervraagd. 

 

T-shirts, hoodies en sneakers

Het rapport bestaat uit vier delen, waarin ten eerste wordt gekeken naar de oorsprong en evolutie van streetwear. Daarna volgt een blik op het koopgedrag van de consument, de bestverkopende producten en regionale inzichten. Verder komt het onderwerp communicatie aan bod, onder meer tussen consumenten en merken en verkooptactieken. De onderzoekers omschrijven streetwear als ‘modische casual kleding als T-shirts, hoodies en sneakers. 

 

rapport hypebeast 3

Bron: Streetwear Impact Report 

 

Authenticiteit

Volgens de onderzoekers is de populariteit van streetwear onder meer gegroeid doordat merken doorgaans een sterke band weten te creëren met de consument. Door direct-to-consumer communicatie, maar ook het communitygevoel, het horen bij een bepaalde groep, speelt een grote rol. Hierbij is authenticiteit een belangrijke voorwaarde, stelt het rapport. Op dit vlak hebben streetwearmerken een grote voorsprong op de meeste modelabels die ‘om de zoveel jaar zichzelf moeten herdefiniëren om relevant te blijven.’ 

 

Extreem hoge verwachtingen

Ook de variabele posities binnen de markt dragen bij aan het succes. Streetwear is toegankelijk voor een brede doelgroep, doordat collecties voor verschillende prijzen – van hoog tot laag – worden aangeboden. ‘Voor merken die de juiste positie kiezen, kan dit extreem winstgevend zijn’, aldus het onderzoeksteam. ‘Maar, houd er rekening mee dat de veelal jonge consumenten extreem hoge verwachtingen hebben van merken. Ze prikken zo door onechte activiteiten heen.’ De streetwearconsument wordt omschreven als machtig, kritisch en mondig, zeker via het favoriete social mediakanaal: Instagram.

 

Supreme

Het New Yorkse merk Supreme is een van de bekendste trekkers in de streetwearbranche. 

 

Drops

Een andere opvallende succesfactor is het systeem van ‘drops’. Productleveringen in het seizoen, die vaak gelimiteerd zijn en dus de vraag aanwakkeren. Ook op de levendige doorverkoopmarkt. Dit zorgt ervoor dat sommige merken en producten – denk aan het impopulaire New Yorkse Supreme – vergelijkbaar zijn met luxe-artikelen. Daarbij zorgt deze strategie voor extra binding met de consument, doordat de consument op de hoogte wil blijven van alle activiteiten rondom het merk. 

 

Mannelijke consument

In het onderzoek valt ook de rol van de mannelijke consument op. De aandacht voor streetwear maakt dat mannen meer interesse in mode en stijl krijgen en dit ook absoluut mogen tonen. Veel merken spelen dan ook al in op deze vaak loyale klant. Wat volgens het rapport ook meespeelt is het feit dat streetwear geen gewone modetrend is, maar sterke binding heeft met de muziek- en kunstscene. 

 

rapport hypebeast

Bron: Streetwear Impact Report 

 

Bestsellers

Schoenen en sneakers zijn verreweg de bestverkopende productgroepen. Meer dan de helft (62 procent) van de respondenten geeft aan vooral deze items te kopen. Daarna volgen de tops (30 procent), inclusief T-shirts en hoodies en accessoires. De industrie, die eveneens werd ondervraagd, laat weten dat de bestsellers achtereenvolgens zijn: hoodies (67 procent), T-shirts (67 procent), schoenen (66 procent), accessoires (44 procent) en broeken (27 procent). Naar aanleiding van deze cijfers wordt bedrijven met interesse in deze markt geadviseerd sneakers toe te voegen aan hun aanbod. 

 

Altijd actueel

De populariteit van T-shirts en hoodies wordt toegedicht aan het feit dat deze artikelen comfortabel én het gehele jaar draagbaar zijn, onder diverse weersomstandigheden. Sneakers blijven onverminderd in trek door de combinatie van het ontwerp, de veelzijdige draagbaarheid ervan en nostalgische gevoelens. Opvallend is verder dat een groot aantal dragers (64 procent) van streetwear stelt dat deze stijl altijd actueel blijft.  

 

rapport hypebeast 2

Bron: Streetwear Impact Report 

 

Een aantal interessante conclusies uit het Streetwear Impact Report op een rij:

 

62 procent van de ondervraagden geeft aan eerder sneakers te kopen dan een top of accessoire. 

 

De helft van de streetwearconsumenten vind het niet erg om in een rij te staan voor een productrelease.

 

Twee derde van de ondervraagden uit de industrie geeft aan drops belangrijk te vinden voor de bedrijfsstrategie.

 

75 procent van de industrierespondenten geloven dat de drop-leveringen de komende vijf jaar significant zullen toenemen. 

 

De belangrijkste redenen voor het kopen van streetwear zijn: coolheid, comfort, exclusiviteit, onderdeel zijn van een community en het verkrijgen van een statussymbool. 

 

Consumenten zien muzikanten als de invloedrijkste personen in streetwear, ver voor industrie-insiders en social media influencers. 

 

Bekijk hier het rapport voor meer inzichten.